2019-2-04-OVER DE IEPERBOOG

Vlaanderen 2019       dag 4       za 5 oktober 2019      
Ieper      0 km

fietsen over de Ieperboog

Vandaag fietsen we “De Ieperboog”, een fietsroute van ongeveer 35 km langs het front bij Ieper tijdens de Eerste Wereldoorlog.

We vertrekken om ongeveer half elf. Een fietsroute van 35 km is toch wel in 2 uur te rijden. Voeg daar 1 uur lunchtijd en 3 uur ‘rondkijken/bezoeken’ aan toe, en de tocht lijkt vóór de avondmaaltijd klaar te zijn. Hoe kan een mens zich vergissen.

Vanaf de camping fietsen we langs de Kasteelgracht naar de Menenpoort. Via de Menenstraat komen we op de Grote Markt. Daar is de start van de fietsroute.

Ieper: de Menenpoort
Ieper: de Menenstraat
Ieper: de Grote Markt met de Lakenhallen

Het eerste stuk gaat noordwaarts langs het IJzer-Ieper-kanaal. Aan dat kanaal ligt de eerste belangrijke gedenkplaats: Essex Farm Cemetry. Naast dit oorlogskerkhof liggen oude bunkers, waarin tijdens de Eerste Wereldoorlog een medische post is gevestigd en waar de Canadese legerarts John McCrea waarschijnlijk zijn beroemde gedicht “In Flanders Fields” heeft geschreven.

Ieper: Essex Farm Cemetry
Ieper: in Flanders Fields van John McCrea
Ieper: handschrift John McCrea in brons

Het is al lunchtijd, als we verder rijden. We hebben nog ruim 30 km voor de boeg. We komen tot de conclusie dat het alleen maar mogelijk is om de route voor de avond af te ronden, als we minder lang stoppen bij de herdenkingsplaatsen. 

Het beloofde restaurant in Boezinge is helaas gesloten. De volgende eetgelegenheid is bij het Hooge Crater Museum, ongeveer halverwege de route. Onderweg stoppen we even bij verschillende begraafplaatsen en bij het eerste ‘instappunt’ (wij denken dat je het eigenlijk een ‘afstappunt’ zou moeten noemen, want het gaat bij die punten om gebouwen met een expositie). Onderweg stoppen we ook regelmatig om informatie te lezen over het verloop van de frontlinies: bomen met een blauwe boomrand staan op de plaats van de voormalige Britse linies, bomen met een rode boomrand staan op de plaats van de voormalige Duitse linies; bij verschillende bomen wordt informatie gegeven die specifiek is voor die plaats.

Het is al 15:00 uur, als wij bij Hooge Crater aankomen.

Ieper: Brits oorlogskerkhof
Ieper: Frans oorlogskerkhof
Ieper: Sint-Maartenskathedraal

Tijdens de lunch in Hooge Crater komen we tot de conclusie, dat het met dit tempo niet gaat lukken om de route tijdig af te leggen. We overwegen even, om van Hooge Crater via de N8 terug te rijden naar Ieper, teneinde morgen het resterende deel van de route te rijden. De weersvooruitzichten voor morgen zijn echter verre van gunstig: veel regen en windkracht 6. We besluiten dus om toch maar het resterende deel te fietsen voor een globale indruk van het gebied en de belangrijke herdenkingsplaatsen, zoals Hill 60 en Caterpillar Crater, een volgende keer te bezoeken.

In het provinciedomein Palingbeek, een dichtbebost gebied, raken we het spoor van de route kwijt. Er is een routebord verdwenen. Er is geen 3G-ontvangst in dit gebied, dus navigeren met Maps (waar zijn we?) gaat gebrekkig. Met behulp van de routekaart (€ 2,00 bij het Toeristenburo in Ieper) vinden we uiteindelijk toch de route terug. Het loopt al tegen zessen als we eindelijk de toren van de Sint-Maartenskathedraal zien opdoemen.

Ons advies voor mensen die de Ieperboog willen bezoeken: vertrek in alle vroegte of knip de route in twee stukken

volgend verslag