Noord-Duitsland 2020       dag 18       do 10 september 2020       
Sellin – Prora v.v.

OP DE FIETS NAAR PRORA

Vanochtend verrichten we wat huishoudelijke klusjes, zoals het aanvullen van de watervoorraad en het legen van het chemische toilet.

Meteen na de lunch stappen we op de fiets met Prora als einddoel. Onderweg bezoeken we Sellin en Binz.

Sellin en Binz zijn badplaatsen die zijn ontwikkeld toen de welgestelde (vaak Joodse) Berlijner behoefte kreeg aan een weekendhuis aan de kust. Op vrijdagavond stapte men op de slaaptrein naar Rügen en op zondagavond ging men weer terug. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden de luxe villa’s aan de kust geconfiskeerd door de Nazi-elite. Ook in de DDR-tijd was de oostkust van Rügen gereserveerd voor het partij-kader. Na de Duitse eenwording zijn de chique gebouwen weer geprivatiseerd en gaandeweg in handen gekomen van de toeristenindustrie. Binz vindt zich het meest prestigieus, o.a. met een statig Kurhaus. Sellin pronkt met de mooiste Seebrücke (pier) van Rügen.

de Seebrücke van Sellin
de Seebrücke van Sellin in close-up
ergens tussen Sellin en Binz
de Seebrücke van Binz
Binz: hoezo corona?
het Kurhaus van Binz

Ook de geschiedenis van Prora is bijzonder. Halverwege de dertiger jaren begon KdF (Kraft durch Freude, de arbeidersbeweging van de Nazi’s) met de ontwikkeling van een reusachtig hotel voor de Duitse arbeiders. Het gebouw, met een lengte van 4,5 km, en 6 bouwlagen, moest 20.000 gasten kunnen herbergen. Nog vóór het in gebruik kon worden genomen, was het een geliefd doelwit voor de geallieerde luchtmacht, die er verschillende gaten in heeft geslagen. De resterende delen van het gigantische gebouw hebben de tijd als ruïne overleefd. Sinds een aantal jaren worden de gebouwen gerenoveerd en in de markt gebracht als hotel of als appartementencomplex. Sommige delen van Prora wachten nog op hun beurt. Het contrast tussen oud en gerenoveerd is behoorlijk groot.

Prora: oud
Prora: oud
Prora: oud en nieuw
Prora: oud en nieuw
Prora: nieuw
Prora: nieuw