Scandinavië 2022          dag 49          di 06 september 2022          
Haderslev – Wildeshausen          363 km

TOCH MAAR VIA HAMBURG

de camperplaats in Wildeshausen

We rijden toch maar door de Hamburgse tunnel. De wachttijden bij Glückstad zijn te onvoorspelbaar. Dat is, zo lezen we op internet, vooral het gevolg van de verzanding van de zijtakken van de Elbe*). De veerstoep van Wischhafen ligt aan zo’n zijtak. Door de verzanding kunnen de veerboten bij laagwater nog maar voor een deel van hun capaciteit aan voertuigen meenemen. Op het moment dat wij willen overvaren, is het dubbel-droevig gesteld met de capaciteit van de veerdienst: het is eb op de Noordzee, en de waterstand in de Elbe is door de droogte extreem laag. De veerboten varen, volgens berichten op internet, momenteel maar met 30% van hun capaciteit. Dat gebeurt de afgelopen weken regelmatig. Eind augustus was de wachttijd in Glückstad meer dan 5 uur. 

Wij besluiten dus om via Hamburg en Bremen te rijden. Wij zijn geen liefhebbers van de drukte op de Duitse autobahn, en zeker niet van drukte rond Hamburg, waar nog steeds aan de weg wordt gewerkt (dat was al in 2018 zo), maar we hebben in feite geen keuze. 

We staan nu op een aardige camperplaats in Wildeshausen, een klein stukje voorbij Bremen. Jammer, dat we niet naar de Griek in Westerstede kunnen gaan. Het geluk lacht ons echter toe: op 450 meter afstand van de camperplaats is een Grieks restaurant dat vandaag gewoon geopend is.

*) Toelichting

De verzanding van de zijtakken van de Elbe is het gevolg van het uitdiepen van de Elbe (waardoor Hamburg voor grotere schepen bereikbaar is geworden). Door deze uitdieping stroomt er met vloed veel meer water de Elbe in. Daarmee komt ook veel meer sediment (zand) in de rivier. Dat sediment komt ook in de zijtakken terecht. Bij eb stroomt het water in de Elbe weer met relatief grote snelheid naar zee, waardoor ook veel van het aangevoerde sediment weer wordt afgevoerd. Die snelheden treden echter niet op in de zijtakken, waardoor relatief veel van het aangevoerde sediment in die zijtakken achterblijft. Hierdoor neemt niet alleen de diepgang in de vaargeul af, maar ook de breedte van de vaargeul. De veerboten kunnen niet alleen minder voertuigen meenemen, ze kunnen elkaar ook niet meer passeren in de zijtakken. Ze moeten in dieper water op elkaar wachten, waardoor de frequentie van de dienst afneemt.

Op nevenstaande foto, genomen op de heenweg, is duidelijk te zien dat de oevers van de zijtak bij Wischhafen flink zijn verzand.