DE MARGRIET-ROUTE


De Route

Als je vind, dat heel Denemarken aandacht verdient, dan kom je vanzelf terecht bij de Margueritruten, oftewel de Margriet-route. De naam van deze route verwijst naar Koningin Margrethe II, en wellicht ook naar haar lievelingsbloem, de Margriet. 

De route verbindt meer dan 750 Deense bezienswaardigheden en attracties met elkaar, en brengt je in het hele land.  Daarbij kom je regelmatig door landschappelijk interessante gebieden. De totale lengte van de route is 4218 km. 

De trajecten over de eilanden Æro en Mors en het traject door het midden van Jutland (Aalborg – Holstebro – Herning – Billund- Kolding – Haderslev – Aabenraa – Kruså) hebben wij niet gereden. Deze trajecten passen namelijk niet in een voor ons logisch rondje. De door ons gevolgde route heeft een lengte van 3520 km. 

Bij margrietroute.nl is de paperback “De Deense Margrietroute” te bestellen. In die gids worden alle bezienswaardigheden en attracties langs de Margriet-route beschreven. Dat geldt ook voor de natuurgebieden langs de route. Wij hebben de gids intensief gebruikt.


Het rijden van de route

Langs de route staan in beide richtingen bruin-witte borden met een margriet, tenminste, als ze niet zijn meegenomen door souvenir-jagers, of om andere redenen niet aanwezig zijn. Soms heb je het geluk, dat het bordje voor de tegenovergestelde richting er nog wél staat, zodat je in je spiegel alsnog kunt zien, dat je op de juiste weg bent. 

In een aantal gevallen zijn de “richtingbordjes op paaltjes” vervangen door richtingbordjes/stickers die zijn bevestigd op wegwijzers. Dat heeft als voordeel, dat de richtingbordjes niet zo gemakkelijk zijn mee te nemen.

Ben je eenmaal de weg kwijt (b.v. door een ontbrekend richtingbordje of door een wegafsluiting), dan is het lastig, om de route weer terug te vinden. Kaarten waarop de route is aangegeven, zijn daarvoor niet gedetailleerd genoeg, met uitzondering van de digitale kaart die wordt uitgegeven door de organisatie Udinaturen (https://udinaturen.dk/kort > kies een regio > kies Margueritruten). De aldaar gegeven informatie over de Margriet-route is naar onze mening zeer betrouwbaar (slechts één maal tijdens onze reis week de Udinaturen-route af van de werkelijke route).

Wij komen tijdens onze reis tot de conclusie, dat er te vaak bordjes ontbreken om zorgeloos de route te rijden. Het is dan ook maar goed, dat wij vooraf de route in een aantal GPX-bestanden hebben geladen in onze TomTom. Zie hieronder voor de gevolgde werkwijze. Daarbij moet worden opgemerkt, dat deze geldt voor TomTom maar wellicht (waarschijnlijk) niet voor andere navigatiesystemen.

1. TomTom kent op haar navigatie-apparatuur de optie “mijn routes”. Daarin kunnen routes worden geplaatst, die voorkomen in de lijst ‘plan.tomtom.com > drie streepjes > My items > Routes’. Voor elke route kan worden bepaald, of deze wordt gesynchroniseerd met de devices die aan het TomTom-account zijn gekoppeld. 

2. Het is dus zaak, dat een route voorkomt in plan.tomtom. Daarvoor zijn twee methoden beschikbaar: een GPX-bestand importeren of zelf een route tekenen in plan.tomtom.

3. Volgens ‘De Deense Margrietroute’ zijn GPX.bestanden te downloaden op de website van het Deense ministerie Naturstyrelsen (de link is te vinden op margrietroute.nl). De GPX-bestanden die kunnen worden gedownload, zijn echter niet bruikbaar, in ieder geval niet op een TomTom. Bij het uploaden naar plan.tomtom valt elk GPX-bestand namelijk uiteen in een groot aantal kleine routes. Vaak zijn deze niet langer dan een halve rotonde. Wij hebben geen applicatie gevonden, waarmee je zoveel kleine routes kunt bundelen tot één bestand. Een extra bezwaar is, dat het bundelen van routes (b.v. met thepostrace.com) leidt tot een route waarin niets meer kan worden aangepast.

4. Andere bronnen voor GPX-bestanden van de Margriet-route hebben wij niet gevonden.

5. Het lag dus voor de hand, dat wij hebben gekozen voor de tweede optie: zelf routes tekenen in plan.tomtom. De benodigde route-informatie over de Margriet-route hebben we geput uit de digitale kaart van Udinaturen (https://udinaturen.dk/kort > kies een regio > kies Margueritruten). 

6. Het voordeel van deze werkwijze is, dat je zelf de lengte van een route bepaalt (b.v. een dag-etappe) en dat je kunt afwijken van de Margriet-route (b.v. voor een overnachting op een camping of een camperplaats die niet aan de Margriet-route ligt).


Margriet-route met de camper

Wij hebben de route gereden met een buscamper. De ‘gemiddelde’ Margriet-route-weg is vrij smal, soms wel heel erg smal. Er waren gelukkig maar weinig tegenliggers, maar we moesten toch wel verschillende keren in de berm. Soms was daar geen ruimte voor aanwezig (bomen, struiken, sloot), en moesten we een stukje achteruit. Je gaat daarom al snel defensief rijden (komt er iets aan?), met een actieve rol voor de ‘bijrijder’, waarbij je voortdurend op zoek bent naar uitwijkmogelijkheden.

Hoe breder het voertuig waarmee wordt gereden, des te vaker je hiermee te maken krijgt. Wij waren in ieder geval blij, dat wij met een buscamper reden. Bredere campers zullen dus vaker hinder ondervinden van de smalle weggetjes. Zo is er in de buurt van Svendborg, bij Ballen, een behoorlijk smal bruggetje, waar wij met onze wagen nog maar net op pasten (omdat de spiegels boven de brugleuningen bleven).

Wij hadden maar één keer last van te geringe doorrijhoogte (op Tåsinge, onderweg naar Valdemars Slot). Er zijn wel verschillende spoorbruggen met een doorrijhoogte van 3,00 meter, maar daar hadden wij met onze buscamper geen probleem mee.

Over het algemeen wordt tijdig gewaarschuwd voor beperkte breedte, hoogte of gewicht. Daarbij is het volgens ons altijd mogelijk, om een alternatieve route te volgen.

gemiddelde Margriet-route-weg

















































smalle Margriet-route-weg
smalle brug bij Ballen