ELZAS 2018

In 2018 hebben we van 8 oktober tot en met 17 oktober een korte rondreis gemaakt door de Elzas.
In 10 dagen hebben we 7 etappes gereden, waarbij we 1503 km hebben afgelegd.

routekaart
campings en camperplaatsen
inhoud

inleiding

top

HALVERWEGE DE ELZAS
dag 1       ma 8 oktober 2018
Tilburg – Siersburg       366 km

We vertrekken om kwart over negen. Bij de Baars gaan we richting Eindhoven, om direct na de Baars aan te sluiten in de file. Na Moergestel is het fileleed echter voorbij. We kiezen voor de A2 richting Luik, omdat we wel eens door de nieuwe tunnel bij Maastricht willen rijden. 

de noordelijke ingang van de Maastrichtse tunnels
in de tunnel
op de camping van Siersburg

Vlak voor Luik nemen we de E40 richting Aken. Wat een wanordelijk knooppunt is dat toch: een haakse invoeger zonder invoegstrook, links invoegen op een tweestrooks verbindingsweg maar 50 meter verder moet je weer rechts uitvoegen. 

Na Herve slaan we af, de E42 naar Verviers, Malmedy en Sankt Vith. Bij Sankt Vith nemen we de N62 richting Luxemburg. Ergens in Luxemburg (daar is het de E421) stoppen we voor een “vette bek” bij een friterie: frietjes, hamburger, gemengde salade. 

Ter hoogte van Luxemburg-stad nemen we de N2/E29 richting Remich. Daar stoppen we om diesel te tanken (VPower voor €1,28 per liter) en een cappuccino te drinken. 

Bij Remich slaan we rechtsaf (de 10) richting Schengen. Bij Schengen nemen we de autosnelweg naar Saarbrücken (de A8). We stoppen vlak voor Saarlouis, bij Siersburg, waar we de plaatselijke camping opzoeken.

Bij aankomst staat er een lekker zonnetje. Het is 21°C, dus de korte broek wordt voor de dag gehaald.

top

WEL VEEL WEGNUMMERS
dag 2     di 9 oktober 2018
Siersburg – Kehl (t.o. Strasbourg)  181 km

de camping in Kehl

We vertrekken vanuit Siersburg in de richting van Saarbrücken. Daar nemen we afslag 20, en rijden we via de westelijke oever van de Saar naar Frankrijk. Vanaf de grens volgen we de N61, en rijden langs Sarreguemines. We kruisen de A4 (die nemen we niet, want dat is een tolroute) en volgen de D661 naar Sarralbe (aan het wegnummer is te zien, dat het ooit de N61 was). Bij Keskastel heet de weg D1061 (het is nog steeds de voormalige N61, maar we zijn weer in een ander departement aangekomen (Bas-Rhin), dus verandert het wegnummer). Een stukje voor Phalsbourg komen we weer in het departement Vosges, dus wordt het weer de D661. 

Bij Phalsbourg nemen we de N4, alleen heet die weg hier de D604. Een eindje verder komen we weer in Bas-Rhin, dus zien we weer een ander wegnummer: de D1004. Na Saverne en Marmoutier, waar we nog even langs de abdij rijden, gaan we richting Strasbourg. Bij Ittenheim rijden we eindelijk echt op de N4.

Omdat we een probleem hebben met een van de armatuurtjes in de bus, rijden we in Strasbourg even door naar een Globecar-dealer (in Fegersheim, net ten zuiden van Strasbourg). Daar kunnen ze ons niet helpen aan het juiste onderdeel, maar ze geven ons wél een goed advies: de camperplaats en de camping in Kehl, gelegen in Duitsland, precies tegenover Strasbourg, zijn veel aangenamer en veel goedkoper dan de camping van Strasbourg. We volgen dit advies op. De camperplaats is al vol, dus rijden we een klein stukje verder naar de camping van Kehl

top

EEN HEEL PRETTIGE STAD
dag 3       wo 10 oktober 2018
Strasbourg       0 km

Het is duidelijk: de Duitse croissants halen het niet bij de Franse croissants: veel droger. 

Tegen tienen stappen we op de fiets en rijden een stukje langs de Rijn. Het is nog behoorlijk nevelig. We steken de Rijn over via een brug die speciaal is aangelegd voor fietsers en voetgangers tussen Strasbourg en Kehl (de Passerelle des Deux Rives). Blijkbaar is er veel verkeer tussen beide steden. Kehl lijkt in ieder geval een tweetalige stad, niet alleen in de reclame-uitingen aan de gevels, maar ook in de supermarkt. Een Franse tramlijn gaat, over een speciaal daarvoor gebouwde trambrug, naar het centrum van Kehl. 

Aan de Franse kant valt meteen op, dat de fietsvoorzieningen uitstekend zijn. Er zijn prima fietspaden en de bewegwijzering is dik in orde. Alleen bij kruisingen met verkeerslichten ontstaat soms enige ergernis, omdat de wachttijd oploopt tot meer dan twee minuten. Ook hier zie je vaak fietsers – en niet alleen de jongeren onder hen – die het rode licht domweg negeren.

Over Strasbourg kunnen we kort zijn: het is een heel prettige stad. Het centrum, rondom de kathedraal is aangenaam statig. De oude wijk La Petite France is, met veel vakwerkhuizen, bijzonder fraai. Zijn de vakwerkhuizen in Duitsland vaak streng wit met zwarte balken, in de Elzas zie je ook andere kleuren. De foto’s spreken voor zich.

In het begin van de middag klaart het ineens op, en verschijnt er een stralend blauwe lucht. Dat zorgt voor een veel andere sfeer, zoals is te zien aan de foto’s van de brug over de Rijn en de foto’s vanaf de Place de Corbeau.

fietsers- en voetgangersbrug over de Rijn in de ochtend
Strasbourg is een prima fietsstad
de Ill vanaf de Place du Corbeau in de ochtend
de Ill vanaf de Place du Corbeau in de ochtend
de kathedraal is heel erg groot
de kathedraal van een afstandje
het schip van de kathedraal
het roosvenster van de kathedraal
de preekstoel van de kathedraal
het hoofdorgel van de kathedraal
het plein voor de kathedraal
bijzonder huis op het plein voor de kathedraal
op weg naar de stuw en de sluis in de Ill
de sluis in de Ill
vertrouwd beeld in Strasbourg (Place Benjamin Zix)
de Ill vanaf de Place Benjamin Zix
de Ill vanaf de Place Benjamin Zix (1 x zoom)
de Ill vanaf de Place Benjamin Zix (2 x zoom)
de Ill vanaf de Rue des Moulins
de torens van de Ponts Couverts
de Ill vanaf de Ponts Couverts
de Ill vanaf de Place du Corbeau in de middag
de Ill vanaf de Place du Corbeau in de middag
fietsers- en voetgangersbrug over de Rijn in de middag

top

RUSTDAG KEHL
dag 4       do 11 oktober 2018
rustdag Kehl       0 km

Vandaag nemen we een dagje rust.

top

ZWAAIEND ZUIDWAARTS
dag 5       vr 12 oktober 2018
Kehl – Riquewihr      98 km

Tijdens onze Elzas-reis van 2015 hebben we Obernai  rechts laten liggen. Daarom bezoeken we deze plaats vandaag.

We parkeren de buzz op de camperplaats naast de stadsmuur (Parking des Remparts). De afstand tot het centrum is vrij klein, en het stadje is niet zo uitgebreid. Daarom laten we de fietsen op de buzz staan en wandelen we richting stadsmuur. Het begin van de hoofdstraat is veelbelovend, met fraaie vakwerkhuizen. Iets verder, op het centrale plein, is het beeld enigszins veranderd. Naast vakwerkhuizen vinden we er ook gebouwen zoals die staan aan menig Frans plein. Gezellig, knus, maar niet spectaculair.

de stadsmuur van Obernai
de hoofdstraat van Obernai
het marktplein van Obernai
het marktplein van Obernai
picknick net buiten Barr

We hebben geen zin in de autoroute richting Colmar. Daarom rijden we naar Ottrott, om daar de D35 te gaan volgen. We rijden door leuke Elzasplaatsjes, zoals Barr, met een prettige picknickplek net buiten die plaats.

camping van Riquewihr

We rijden door de heuvels rond Thanvillé, maken een rondje door Bergheim, zwaaien naar Ribeauvillé (waar we ons in 2015 een paar dagen ophielden; we kennen dat plaatsje en de lokale camping vrij goed, dus we slaan het nu over) en rijden door naar Riquewihr.

In 2015 hebben we, tijdens een fietstocht van Ribeauvillé naar Kaysersberg, een vluchtig bezoek gebracht aan Riquewihr. Dit keer willen we Riquewihr uitvoeriger bezoeken.

We vinden een plaatsje op de camping van Riquewihr.

top

AMERIKANEN OP REIS
dag 6       za 13 oktober 2018
Riquewihr      0 km

We gaan op de fiets naar Riquewihr. Al snel blijkt, dat het er heel erg druk is. Blijkbaar heeft een paar Rijncruiseboten al hun Amerikanen met de bus naar hier gebracht. Het is er zó druk, dat er niet te fietsen valt in het stadje. We zetten daarom de fietsen vast aan een hek en gaan wandelen.

Riquewihr is vooral de hoofdstraat, de Rue du Géneral de Gaulle, vanaf de Mairie tot aan de Hohe Turm. Er zijn natuurlijk binnen de stadsmuren wel meer straatjes, maar die zijn, op de Rue de la 1E Armée en de Rue de la Couronne na,  toch minder aantrekkelijk.

Zie de foto’s.

een vakwerkgevel in Riquewihr
Rue de la Couronne, Riquewihr
Rue du Général de Gaulle, Riquewihr
Rue de la 1E Armée, Riquewihr
Rue du Général de Gaulle, Riquewihr
stadspoort ‘Hoher Turm’; Riquewihr
Rue du Général de Gaulle, Riquewihr
Le Médiéval; Riquewihr
de binnenste stadsmuur van Riquewihr

top

GEZELLIG OUD STADJE
dag 7       zo 14 oktober 2018
Riquewihr – Turckheim       18 km

camping in Turckheim

We rijden vandaag maar een heel klein stukje, van Riquewihr naar Turckheim. Daar zoeken we camping Le Medieval op. Het is zondag, dus alle winkels zijn gesloten, behalve de bakker. Die blijft open tot half een.

In 2015 hebben we Turckheim overgeslagen, omdat we meenden, dat Eguisheim veel fraaier was. Nu blijkt, dat die veronderstelling helemaal klopt. Turckheim is een gezellig oud stadje, maar niet zo spectaculair. Op de fiets is het in een uurtje bezocht.

Zie de foto’s.

Grand’rue, Turckheim
Grand’rue, Turckheim
Porte de France, Turckheim
Place Turenne met Mairie, Turckheim
Impasse des Têtes, Turckheim
ooievaar op camping
ooievaar op camping

top

LOOPGRAVEN EN TOPPEN
dag 8       ma 15 oktober 2018
Turckheim – Kehl       230 km

We vertrekken vanuit Turckheim in de richting van Munster. Net voorbij die plaats gaan we rechtsaf, richting Hohrod en Hohrodberg. Bij het Duitse militaire kerkhof gaan we naar links, naar het Mémorial du Linge. Daar wordt een veldslag uit de eerste wereldoorlog herdacht.

De Elzas is verschillende malen van nationaliteit gewisseld. Het was vanaf de 8e eeuw onderdeel van het Duitse Rijk (het Heilige Roomse Rijk), ging in de 17e en 18e eeuw stukje bij beetje over naar Frankrijk, en werd weer Duits grondgebied na de Duits-Franse oorlog van 1870 (die overtuigend door Bismarck werd gewonnen). Daarmee kwam de grens tussen Frankrijk en Duitsland min of meer op de ruggengraat van de Vogezen te liggen.

Bij het uitbreken van de 1e wereldoorlog stond voor de Duitsers vast, dat Frankrijk zéker zou proberen om de Elzas weer te veroveren. De Duitse troepen waren daarom tijdig begonnen met het bouwen van een stevige verdedigingslinie. Deze werd met de bekende Duitse grondigheid gebouwd. De loopgraven waren voorzien van stenen wanden en vloeren, zodat ze niet gemakkelijk zouden instorten, en er was een goede waterafvoer, zodat de loopgraven bij zware regen niet zouden vollopen. De Duitse loopgraven zijn ook nu nog nagenoeg helemaal intact. De Franse loopgraven bestonden vooral uit ondiepe greppels die vaak onder de neus van de Duitse loopgraven werden gegraven. Eigenlijk moet je hier spreken van ‘verdergraven’, want de Franse loopgraven waren vooral verlengingen van al bestaande greppels. Ze zijn nog maar vaag in het landschap te herkennen.

Na een strijd van 5 maanden, en ruim 15.000 gesneuvelden, hadden de Franse troepen de Duitse stellingen ingenomen.

Mémorial du Linge
loopgraaf in Le Linge
loopgraaf in Le Linge
loopgraaf in Le Linge
loopgraaf in Le Linge
loopgraaf in Le Linge
loopgraaf in Le Linge
loopgraaf in Le Linge
loopgraaf in Le Linge

Vanaf Munster rijden we via de D10 en de D27 naar de Route des Crêtes (D430 – D61 – D148 – D48). Deze weg loopt over een aantal col’s  zoals de Col de la Schlucht en de Col du Bonhomme. De Route des Crêtes is in de eerste wereldoorlog door Frankrijk vlak achter de frontlinie aangelegd om de Franse troepen beter te kunnen bevoorraden.

route des Crêtes
in de buurt van de Col de la Schlucht
in de buurt van de Col du Bonhomme

In Sainte-Marie-aux-Mines slaan we linksaf om via de D459, N159, D420 en D1420 naar Molsheim te rijden. Door bouwwerkzaamheden is de camping van Molsheim echter niet te bereiken. Daarom rijden we verder naar Strasbourg voor een overnachting op de camping aldaar. Door de merkwaardige vormgeving/bewegwijzering van ‘sortie 4’ op de A35 komen we echter terecht op de weg naar Kehl. We besluiten dan ook maar, om te overnachten op de camperplaats bij de watertoren van Kehl, waar deze keer wél plaats is voor ons.

top

BINNENDOOR NOORDWAARTS
dag 9       di 16 oktober 2018
Kehl – Bernkastel-Kues       304 km

camping in Bernkastel-Kues

We steken nog maar eens de Rijn over, richting Strasbourg en komen, via een aantal binnenweggetjes, terecht op de D468. Deze rijden wij noordwaarts tot Rountzenheim. Daar zoeken we de A35 op. 

Vlak na de Frans-Duitse grens gaan we binnendoor richting Bad Bergzabern. Daar nemen we de 427 richting Pirmasens, met een flinke omleiding tussen Erlenbach en Dahn. Bij Pirmasens is ook het een en ander opgebroken. We kunnen niet naar Landstuhl. We rijden via de 8 en de 1 richting Trier en Koblenz, tot afslag 127. Daar nemen we een binnendoortje (L47) naar Kues (Camping Schenk).

‘s-Avonds gaan we op de fiets langs de Moezel naar het stadje om bij Hoffmanns een hapje te eten. Onderweg beginnen we al vast aan het voorgerecht: we rijden door zwermen kleine vliegjes en krijgen er verschillende van binnen. Omdat de fietsroute langs de rivier erg hobbelig is en niet is verlicht, en dat met de rivier pal naast het fietspad, geven we de voorkeur aan de hoofdweg voor de terugtocht naar de camping.

top

WEER THUIS
dag 10       wo 17 oktober 2018
Bernkastel-Kues – Tilburg       306 km

We rijden linea recta naar Tilburg: we gaan via Bitburg, Prüm, Sankt Vith, Malmedy, Verviers, Maastricht en Eindhoven weer naar huis. De gehele reis was 1499 kilometer.