FRIESLAND 2020

In 2020 hebben we van 20 juni tot en met 4 juli  een korte rondreis gemaakt door Friesland. Op de terugweg zijn we nog naar Winterswijk gegaan.

In 15 dagen rijden we 7 etappes, waarbij we 825 km hebben afgelegd.

routekaart
campings en camperplaatsen
inhoud

inleiding

EEN GAATJE AAN DE VAART
dag 1       za 20 juni 2020
Tilburg – Sneek       230 km

We rijden eerst even langs de winkel van Linberg in Molenschot, want we moeten nog wat aanvullen in de basisvoorraad. Binnendoor via Oosterhout bereiken we de A27. Deze willen we volgen tot Almere. Bij Hooipolder worden we echter omgeleid via ‘s-Hertogenbosch. We rijden dus weer min of meer “weer naar huis”, wat vreemd aanvoelt. Bij ‘s-Hertogenbosch nemen we de A2, tot aan knooppunt Everdingen, waar we weer de A27 naar Almere opdraaien. Bij Almere nemen we de A6 richting Groningen. Bij Joure slaan we linksaf, de A7 richting Sneek. Eenmaal in Sneek blijkt, dat de beoogde camping, de Domp, helemaal vol is. Dus gaan we naar camping Pasveer, net ten noorden van Sneek. Daar komt net een plaats aan de vaart vrij, en onze buzz past precies in dat gaatje.

De rest van de dag genieten we met prachtig weer van de grote bedrijvigheid op het water: veel vletten, maar ook verschillende flinke motorboten, kano’s  en SUP’s. We zitten werkelijk eerste rang.

camping Pasveer in Sneek
uitzicht vanaf onze plaats op camping Pasveer in Sneek

EEN GEZELLIG STADJE
dag 2       zo 21 juni 2020
dagje Sneek

We gaan vandaag op de fiets naar Sneek. We beginnen met een cappuccino op een terrasje aan het Grootzand.

Sneek is een gezellig stadje met leuke grachtjes, zoals de Suupmarkt en het Grootzand, en statige straten, zoals de Marktstraat. Uiteraard fietsen we naar de Waterpoort, het beeldmerk van Sneek, en bekijken we de Martinikerk met die merkwaardige vrijstaande klokkentoren.

cappuccino aan het Grootzand
de Suupmarkt
Fontein van Fortuna aan het Hoogeind
Marktstraat
de Waterpoort, gezien vanuit de stad
Martinikerk met vrijstaande klokkentoren

RONDJE SNEEKERMEER
dag 3       ma 22 juni 2020
Rondje Sneekermeer      32,6 km

onderweg naar het Sneekermeer: Fries landschap

Het eerste deel van de fietstocht gaat door een typisch Fries weidelandschap naar de jachthaven Sneekerhof aan het Terhornstermeer. Daar vertrekt het pontje naar Terherne

Bij de jachthaven zien we de eerste tekenen van Corona in Friesland. In een korf staan 6 gemarkeerde stokken. Alleen ‘houders’ van zo’n stok mogen aan boord van het pontje.

het Terhornsterpontje in aantocht

We bellen het mobiele nummer van de pontbaas om te melden, dat wij aan de overzijde staan te wachten. Vanaf Terherne kan hij nl. de aanlegplaats in de jachthaven niet zien.

Na ongeveer 10 minuten is daar het Terhornster pontje. Dat is, technisch gezien, vrij bijzonder. Het is een flinke rechthoekige bak met een metalen tentdak. Dat tentdak ligt vol met zonnecellen. Die leveren genoeg energie om de hele dag op en neer te varen.

Midden op het Terhornstermeer is de pont heel even binnen het bereik van een GSM-mast. Alleen daar kan worden gepind.

Langs het Sneekermeer

Na een lunch bij Eetcafé Portunus fietsen we langs de oever van het Sneekermeer richting Goingarijp. Het fietspad slingert langs de oever van het meer. Het is goed te zien, dat het Sneekermeer niet alleen een belangrijke rol speelt voor de watersport. Het is ook een onderdeel van het Prinses Margrietkanaal. Er vaart regelmatig een vrachtschip voorbij.

Voorbij Goingarijp verlaten we het meer en rijden we weer door het Friese weidelandschap. Na 2,5 km slaan we een zandpad in, dat ons via het natuurgebied de Zwettepoel naar de Noarder Alde Wei leidt. Daar nemen we het tweede pontje van de dag. We steken over naar de uitspanning Rufus aan het Water.

Na een prettige pauze bij Rufus rijden we verder naar de camping. De route is behoorlijk saai. We rijden over fietspaden langs de Nije Dijk (een vrij drukke provinciale weg) en de Stadsrondweg.

VIA DE ZUIDWESTHOEK
dag 4      di 23 juni 2020
Sneek – Hindeloopen      66 km

De eerste halteplaats is IJlst, een rustig stadje, bijna slaperig. De Eegracht is pittoresk.

de Eegracht in IJlst
huizen aan de Eegracht in IJlst

We rijden verder naar Sloten. We vinden dit een schitterend stadje, vooral het gebied rond de Voorstraat/Heerenwal. Op een van de terrasjes aan de Voorstraat genieten we op een schaduwrijke plek van een heerlijke lunch.

Op het water is het behoorlijk bedrijvig. Opvallend veel boten die onder de brug in de Dubbelstraat verdwijnen, komen na een tijdje weer tevoorschijn. De doorvaarthoogte van de brug in de Runwei (de hoofdweg langs Sloten) is blijkbaar aan de geringe kant.

we naderen het hart van Sloten
Sloten: de gracht tussen de Voorstraat en de Heerenwal
Sloten: de Voorstraat
Sloten: de Heerenwal
Sloten: huizen aan de Heerenwal
Sloten: de Lindengracht (met brug in de Dubbelstraat)

We vervolgen de reis via Oudemirdum, Rijs en Mirns naar de IJsselmeerdijk (Wieldijk). We stoppen even op het Roode Klif bij Warns en rijden daarna Stavoren binnen. Stavoren is een leuk plaatsje, maar meer is het niet. De huizen aan de Voorstraat/Waterkeringpad zijn ‘wel aardig’ maar niet bijzonder. Het Vrouwtje van Stavoren staat er nog steeds, en is nog steeds klein, Het havengebied van Stavoren is allesbehalve origineel. Er is veelkleurige nieuwbouw gepleegd, weliswaar met oude vormen, maar het blijft nieuwbouw.

het Roode Klif bij Warns
Stavoren: Voorstraat
Stavoren: het Vrouwtje van Stavoren
Stavoren: nieuwbouw aan de oude haven
Molkwerum: de zeedijk

Bij Molkwerum nemen we de smalle weg die ligt aan de voet van de zeedijk. Deze brengt ons naar Camping Hindeloopen.

EEN DORP EN EEN STADJE
dag 5      di 24 juni 2020
Rondje Hindeloopen – Workum        18,5 km

heenweg
terugweg

We rijden via de Oude Weide en de Schoolstraat door het centrum van Hindeloopen. We vinden het een vriendelijk, kleinschalig stadje, met een overwegend dorps karakter.

Via een aantal lokale wegen rijden we naar Workum. Dat heeft veel meer een stedelijk karakter, met fraaie oude stadshuizen. Workum heeft ook veel meer voorzieningen. Zo is er een fietsenmaker waar Ted een nieuw spiegeltje kan kopen.

Op de terugweg nemen we een route via de polder, langs de Dijkvaart. Terug in Hindeloopen, kijken we nog wat rond in het gebied rond de grote kerk. Het is er gezellig. Aan het Waterkeringpad vinden we een prettig restaurant. Hindeloopen blijft echter ’te knus’ om van een stedelijke sfeer te spreken.

Hindeloopen: brug in de Oude Weide
Workum: St. Gertrudiskerk
Hindeloopen: Grote Kerk

NAAR OPEN WATER
dag 6      do 25 juni 2020
Hindeloopen – Harlingen       39 km

stadhuis Bolsward

De eerste halteplaats is Bolsward. Het karakteristieke deel van de stad is vooral geconcentreerd rond de hoofdstraat (m.n. de Marktstraat). Het centrum van Bolsward is vrij compact en erg bedrijvig. Het is er behoorlijk druk, er is geen parkeerruimte beschikbaar. We rijden dus verder naar Harlingen.

We gaan eerst richting Den Helder. Bij Zurich slaan we rechtsaf naar Harlingen, waar we een plekje opzoeken op camping Zeehoeve. Het is vandaag behoorlijk warm, dus we houden ons koest tot het begin van de avond, voordat we naar Harlingen fietsen.

We doorkruisen het hele centrum: Zuiderhaven, Grote Bredeplaats, Voorstraat, Heiligeweg, Lanen, enz.. Via de Noorderhaven en de Waddenpromenade rijden we naar de Westerzeedijk. We fietsen nog zo’n 2 km over die dijk. Die is erg imposant, veel hoger dan de dijk bij Hindeloopen. Maar dit is dan ook open water, de Waddenzee, met mogelijk noordwester stormen, en niet het IJsselmeer.

Harlingen: Zuiderhaven
Harlingen: Grote Bredeplaats
Harlingen: Voorstraat
Harlingen: Noordijs
Harlingen: Lanen
Harlingen: Noorderhaven
Harlingen: Westerzeedijk

ACHTER DE SUNBLOCKER
dag 7       vr 26 juni 2020
Harlingen – Franeker       15 km

De route van Harlingen naar Franeker is eenvoudig en kort. Als we aankomen op camping Bloemketerp, moet menig gast nog vertrekken. Het is behoorlijk warm, dus we draaien de luifel uit en zoeken aldaar de schaduw op. We beginnen aan een (geplande) luiermiddag.

We worden nog twee keer actief:

• in de loop van de middag dringt de zon ver onder de luifel door; we installeren daarom maar de sunblocker; wij hebben een lichtdichte variant, en we stellen vast, dat we daardoor haast niets meer zien van de omgeving; we nemen ons voor, om een transparante variant aan te schaffen;
  • in het begin van de avond gaan we naar het restaurant op de camping; daar hebben ze een prima kaart, een bekwame kok, en, hoe aangenaam bij deze hoge temperatuur, een geweldige airco.

‘s-Avonds komen we tot de ontdekking dat Bloemketerp een uitstekend wifi-netwerk heeft. We hebben geen schotelantenne op het dak van onze bus, dus als we televisie willen kijken, dan doen we dat op de Ziggo Go-app. Daarvoor heb je echter een goed wifi-netwerk nodig (of een heel grote databundel op 4G). We hebben het prima naar onze zin op Bloemketerp.

ERG WARM, DUS RUSTDAG
dag 8       za 27 juni 2020
Franeker

Het is vandaag erg warm, dus we houden ons koest. Eind van de middag fietsen we even naar de AH (via de achterdeur naar buiten, linksaf, en je bent er al) om wat spullen voor een maaltijdsalade te veroveren.

‘s-Avonds kijken we, voor de verandering, weer tv.

DE PC EN DE ACADEMIE
dag 9      zo 28 juni 2020
Franeker

Het is een fluitje van een cent: achterdeur van de camping nemen, linksaf, voorbij de AH rechtsaf, fietsbruggetje over de Noorder Gracht, en je hebt het centrum van Franeker bereikt.

We slaan de Zilverstraat in, en stoppen bij het Korendragershuisje. Dit is een voormalig tolhuisje, dus we nemen aan dat er moest worden betaald voor elke lading koren die de stad werd binnengebracht.

Franeker: Zilverstraat
Franeker: Korendragershuisje

We fietsen verder over de Eise Eisingastraat. Eigenlijk is dat de Zilverstraat, maar men heeft één kant van de gracht naar de beroemde bedenker van het planetarium vernoemd. Bij het Raadhuisplein zien we de twee meest markante gebouwen van Franeker: het stadhuis en het planetarium.

Franeker: stadhuis
Franeker: Planetarium
Franeker: het Sjûkelân

We fietsen verder over de Noord en komen uit op de Sjaardemastraat en de Vijverstraat. Aan de Vijverstraat zien we het heiligdom van de kaatssport: het Sjûkelân. Het lijkt op een gewoon grasveld, maar het wordt voor de PC omgebouwd tot de “grootste kaats-arena ter wereld”. De PC (letterlijk: Permanente Commissie der Franeker Kaatspartij) is het prestigieuze kaats-kampioenschap dat jaarlijks in Franeker wordt georganiseerd.

Tegenover het Sjûkelân begint de Voorstraat, een van de statigste straten in Franeker.

Franeker: Museum Martena aan de Voorstraat
Franeker: statige huizen aan de Voorstraat

We fietsen nog wat verder, langs de St. Franciscuskerk, over de Heerengracht en over de Academiestraat. Het begint inmiddels wat te betrekken, dus we besluiten om maar weer naar de camping terug te gaan.

VIA DE NOORDWESTHOEK
dag 10       ma 29 juni 2020
Franeker – Leeuwarden       87 km

Ouwe Syl

We rijden richting Leeuwarden over de provinciale weg. Bij Marsum slaan we linksaf richting Sint Annaparochie. We rijden door tot aan de Oudebiltdijk. Aan/op die dijk ligt Ouwe Syl. Het lijkt op een openluchtmuseum.

de boot naar Ameland

We vervolgen onze route richting Holwerd, niet omdat we overwegen om naar Ameland over te steken, maar gewoon om eens te kijken naar de bedrijvigheid die we in een veerhaven(tje) denken aan te treffen. We rijden ook naar Holwerd, omdat we verwachten dat daar een goede plek is om te lunchen.

Tijdens de lunch zien we een veerboot vertrekken naar Ameland. Deze vaart met grote slingers naar het eiland. Ook al lijkt dat behoorlijk dichtbij, door al die omwegen doet de boot er toch nog zo’n 50 minuten over.

We rijden door naar Dokkum. We denken, dat we Dokkum de meest authentieke stad van Friesland vinden. De oude stad kent nauwelijks onvolkomenheden, zoals nieuwbouw en andere inpassingen. Het is er prachtig, zeker in het gebied rond het Kleindiep, het Grootdief, en het daartussenin liggende De Zijl.

Dokkum: molen Zeldenrust
Dokkum: het Kleindiep
Dokkum: het Stadhuis
Dokkum: De Zijl (met Friesche doorloper)
Dokkum: het Grootdief
Dokkum: de haven, de werf

We rijden over de Centrale As richting Drachten en slaan bij Quatrebras rechtsaf richting Leeuwarden. In Leeuwarden rijden we naar Lekkum. Daar vinden we een plekje op camperplaats Lekkum van Daan en Anne-Jan. Deze plaats is een absolute aanrader: prima plaatsen, keurige voorzieningen, uitstekend wifi-netwerk, en, bovenal, erg vriendelijke eigenaren.

p.s. tijdens deze rit is het behoorlijk slecht weer, zodat onze foto’s een nogal droefgeestige indruk maken; we vervangen ze daarom door overeenkomstige, zonniger, foto’s uit het publieke domein.

FIETSEN DOOR DE HOOFDSTAD
dag 11       do 30 juni 2020
Leeuwarden

Leeuwarden: Snakkerburen

De fietsroute van Lekkum naar het centrum van Leeuwarden loopt via Snakkeburen. Dat is een fraai buurtschap aan de Dokkumer Ee.

We fietsen verder naar het centrum van Leeuwarden en komen op de Nieuwestad. Hier staat de waag. Aan het einde van de Nieuwestad gaan we naar links, op zoek naar het Zaaiveld/Wilhelminaplein. Dit plein is een voorbeeld van de confrontatie die klassiek en modern met elkaar aangaan. Tegenover het neoclassicistische Gerechtshof staat het hypermoderne Fries Museum.

Leeuwarden: Waag
Leeuwarden: Gerechtshof
Leeuwarden: Fries Museum

We rijden weer terug, steken de Nieuwestad over en bekijken de Kleine Kerkstraat, de gezelligste winkelstraat van Leeuwarden (zo wordt beweerd). Aan het einde van de Kleine Kerkstraat begint de Grote Kerkstraat, met, aan het begin, het Princessehof. Aan het andere einde van de Grote Kerkstraat staat de naamgever: de Grote of Jacobijnerkerk.

Leeuwarden: Kleine Kerkstraat (met Achmeatoren)
Leeuwarden: Princessehof aan de Grote Kerkstraat
Leeuwarden: Grote of Jacobijnerkerk

Ga je vanuit de Kleine Kerkstraat de Bagijnestraat in, dan kom je op het Hofplein. Daar staat het stadhuis van Leeuwarden, met daaraan gekoppeld, de latere uitbreiding.

Leeuwarden: Bagijnestraat (met Oldehoven)
Leeuwarden: Stadhuis
Leeuwarden: uitbreiding Stadhuis

Vanaf het Hofplein is het een kleine stap naar het Gouverneursplein en de Eewal. Daar vind je het uitgaansgebied van de stad.

Leeuwarden: Gouverneursplein
Leeuwarden: Eewal

p.s. Net zoals bij het bezoek aan Dokkum is het weer vandaag verre van aangenaam. Daarom vervangen we ook onze foto’s van Leeuwarden door vrolijker foto’s uit het publieke domein.

DE ZON ACHTERNA
dag 12        31 juni 2020
Leeuwarden – Winterswijk       217 km

Winterswijk: onze plek bij Lutje Kössink

De weersverwachting voor Leeuwarden is verre van fraai. Weeronline geeft voor een hele week alleen maar vieren en vijven. Dat is jammer, want we hadden nog verschillende fietstochten gepland.

We ontdekken, dat de Achterhoek het enige gebied in Nederland is waar de weersvoorspelling zevens kent. We besluiten om op te breken en te verkassen naar Winterswijk. Kunnen we  eens een kijkje bij Obelink gaan nemen (we zijn immers op zoek naar een nieuwe sunblocker).

We zoeken de A32 op, richting Zwolle. Bij Meppel slaan we af richting Hoogeveen, alwaar we N48 naar Ommen nemen. Vlak voor Ommen kiezen we de N35 richting Almelo. Bij Almelo maken we even een omweggetje over Rijssen (Loes heeft daar vroeger gewoond; ze wil er wat herinneringen ophalen).

Na de cappuccino bij ’t Witte Hoes rijden we door naar Winterswijk. Van kennissen krijgen we onderweg via een groepsapp het advies om aldaar naar Natuurkampeerterrein Lutje Kössink te gaan. We nemen dat advies over, en het moet gezegd; wat een schitterende plek om te staan.

OBELINK
dag 13        1 augustus 2020
Winterswijk       16 km

De titel zegt genoeg.

Winterswijk: van Lutje Kössink naar Obelink v.v.

RONDJE KNOOPPUNTEN
dag 14        2 augustus 2020
rondje Winterswijk       21 km

Meestal maken we gebruik van het Fietsknooppuntensysteem (de Fietsknoop-app). Zo ook vandaag. We rijden van knooppunt 10 (dat ligt bij de ingang van de camping) naar achtereenvolgens 16, 22, 20 en 21. In de buurt van knooppunt 21 stoppen we voor een lunch. We vervolgen de rit via de knooppunten 20,  14,  15 en 09  weer naar knooppunt 10 bij de camping.

rondje Winterswijk op de fiets

We rijden door een fraai landschap. Zie de foto’s hieronder.

WEER NAAR HUIS
dag 15        04 juIi 2020
Winterswijk – Tilburg       171 km

We gaan weer naar huis. We rijden binnendoor naar Lichtenvoorde/Lievelde.  Vervolgens rijden we via de N18/A18, A12, A50, A59 en N261 naar Tilburg. We hebben 825 km gereden met de Buzz.