MIDDEN-EUROPA 2023

In 2023 hebben we van 13 mei tot en met 1 juli een rondreis gemaakt door Midden-Europa: Duitsland, Polen, Tsjechië en Oostenrijk.  
In 50 dagen hebben we 29 etappes gereden, waarbij we 4243 km hebben afgelegd.

routekaart
campings en camperplaatsen
inhoud

inleiding

top

WEER ONDERWEG
dag 01      za 01 mei 2023
Tilburg – Zevenaar      112 km

de camping in Zevenaar

Vandaag vieren Ria en Frans hun verjaardag met een lunch, ergens in Berkel-Enschot. We vertrekken daar rond 15:30, en rijden nog even door de wasstraat, want de Mazda zit vol met vogelpoep. Die laten we er liever niet voor 7 weken op.

We zijn om 16:30 weer thuis. We zetten de fietsen op de buzz en vertrekken naar Zevenaar, waar we, na 112 km, een plaatsje vinden op de camping van Buitengoed de Panoven (deze camping is inmiddels opgeheven). We eten er nog een broodje en fietsen rond 19:30 naar het centrum van Zevenaar. Daar ontmoeten we onze zoon Bartek – hij woont in Zevenaar – op een van de terrassen op de Markt. 

Rond middernacht fietsen we weer naar de camping. Daar stellen we vast, dat onze stroomaansluiting niet (meer?) werkt. Ook alle andere zichtbare stopcontacten zijn spanningsloos. Uiteindelijk vinden we, door het snoer van de enige andere camper te volgen, nog een werkend stopcontact, verstopt aan de achterkant van een betonnen paaltje met een kraan.

top

BINNENDOOR IN DUITSLAND
dag 02       zo 14 mei 2023
Zevenaar – Erwitte      209 km

de camperplaats in Erwitte

Na een rit van 209 km komen we aan op de camperplaats van Erwitte

We rijden binnendoor, via Zeddam, Terborg en Ulft, naar Dinxperlo, waar we diesel tanken (in Duitsland is die duurder dan in Nederland) en bij de plaatselijke Jumbo nog wat boodschappen doen (in Duitsland zijn de winkels op zondagen gesloten).

We rijden, nog steeds binnendoor, verder via Bocholt, Borken, Dülmen, Ahlen, Beckum en Lippstadt naar Erwitte.

De camperplaats ligt aan de rand van het plaatselijke kuuroord, een gebied met baden en hotels, dat een vrij deftige sfeer ademt. We fietsen, op aanraden van de buurman op de camperplaats, naar de plaatselijke Chinees, waar we een prima Moederdagdiner genieten.

top

DE EERSTE VAKWERKHUIZEN
dag 03       ma 15 mei 2023
Erwitte – Fritzlar       121 km

de camperplaats in Fritzlar

Vandaag rijden we een vrij kort stuk in zuidoostelijke richting. Binnendoor (natuurlijk) gaan we via Rüthen, Brilon, Bad Arolsen en Wolfhagen naar Fritzlar. Onderweg pauzeren we even voor oploskoffie (i.p.v. cappuccino) met echte arretjescake (gekocht in Dinxperlo). Op de camperplaats van Fritzlar is nog ruimte genoeg.

Fritzlar is het eerste middeleeuwse vakwerkstadje op deze reis. Het is ontstaan op de plaats waar Bonifatius (jawel, die van Dokkum) rond 723 een heidense Donar-eik omhakte, om te bewijzen dat de goden van de lokale bewoners, de Chatten, niet bestaan (want er kwam geen reactie op het omhakken). Op die plaats, en met het hout van de gevelde eik, zo vertelt de overlevering, bouwde Bonifatius een abdij. Daarmee ontstond het eerste gebouw van Fritzlar.

In de loop van de middag fietsen we naar het stadje, een stevige klim, want de oude binnenstad ligt op een heuvel. Op zich is dit wel een uitdaging, want steeds als wij in de buurt zijn van het centrale plein, stuiten we op een eenrichtingsweg en moeten we weer naar beneden rijden. Op een gegeven moment lappen we de verkeersregels maar aan onze laars en rijden we tegen het verkeer in naar boven. 

De Marktplatz is ongetwijfeld het fraaiste stuk van Fritzlar, maar ook de Dom, het Hochzeitshaus en de Grauen Turm zijn zeer de moeite waard.

Marktplatz
Zwischen den Krämen
Hochzeitshaus
de dom van Fritzlar
Grauen Turm
Winterturm

top

DWARS DOOR DE HARZ
dag 04       di 16 mei 2023
Fritzlar – Goslar       164 km

camperplaatsen op de camping in Goslar

Na 164 km staan we op een camping bij Goslar.

Volgens het oorspronkelijke plan zouden we vandaag binnendoor naar Goslar rijden. Daar zouden we de buzz parkeren, de fietsen eraf halen, de altstad bekijken. Daarna zouden we een klein stukje terugrijden naar de camping. Morgen zouden we daar een rustdag houden. Het loopt echter anders, en dat is te danken aan TomTom.

Bij het vertrek vanochtend vragen we TomTom om een route naar Goslar, met vermijding van snelwegen. De suggestie van TomTom is teleurstellend: dwars door Kassel, dwars door Hannoverisch Münden, dwars door Göttingen, dwars door Northeim, met een grote boog om het Nationalpark Harz heen. We vragen om een alternatief, en dat ziet er op het eerste gezicht goed uit: binnendoor naar Osterode am Harz, daarna door het Nationalpark, via Clausthal-Zellerfeld, naar Goslar. Deze binnendoorroute blijkt echter alleen te doen zonder tegenliggers. Als we het zoveelste smalle straatje worden opgestuurd, besluiten we om toch maar via Kassel en Göttingen te rijden. 

Als we tegen 13:00 uur door Northeim rijden, zien we een McDonalds liggen. We hebben trek, dus stoppen we. 

Net voorbij de Mac begint de “241”, naar Ostenrode am Harz. Deze gaat verder naar Goslar, en voert langs de camping. Als we tegen 15:00 ter hoogte van de camping zijn, besluiten we om daar te stoppen, want het is eigenlijk al te laat om nog op ons gemak naar Goslar te gaan. Dat doen we morgen.

top

LEVE DE DIKKE BANDEN
dag 05       wo 17 mei 2023
Goslar      0 km

Allereerst: de kalender zegt dat over een dikke maand de zomer begint, maar de thermometer en het gevoel zeggen iets anders. Afgelopen nacht was het maar een klein beetje boven nul, en vandaag wordt het in Goslar hoogstens 9°C. Er staat een stevige, frisse, wind, en het voelt koud aan, behalve als zo af en toe het zonnetje even door de wolken breekt.

Als wij vanochtend tegen 11:00 uur op de fiets stappen, hebben we er een beetje spijt van dat we de handschoenen en de binnenmutsen van de fietshelmen niet hebben meegenomen. Dat is echter weer snel vergeten als wij bij de camping de B241 oversteken en het bospad oprijden. De fietsroute naar Goslar heeft wel wat weg van het parcours van een veldrit: grote keien, losliggende stenen (op een gedeelte met een dwarshelling in de richting van het naastliggende beekje), waterstroompjes, plassen, modderpoelen. Kortom, een traject waar MvdP zich wel thuis zal voelen. We zijn blij, dat onze fietsen relatief dikke banden hebben, en dat de ondersteuning ons door de modder trekt. Nog een positief aspect: we hebben het er behoorlijk warm van gekregen.

Goslar heeft een prachtige Altstadt met een overdaad aan oude vakwerkhuizen, doorgaans aan smalle straatjes met kinderkopjes. De Markt en het Schuhhof zijn erg mooi, en dat geldt ook voor het Siemenshaus (waar de familie Siemens al in 1693 kantoor hield) en het Kaiserpfalz (gebouwd in de 11e eeuw, als verblijf voor de keizers van het Heilige Roomse Rijk). Ook het gebied langs de Abzucht, een beekje dat door de stad loopt, vinden wij zeer de moeite waard, b.v. de Glockengießerstraße. Het is dus aangenaam vertoeven in Goslar.

Markt
Markt
Shuhhof
Siemenshaus
Kaiserpfalz
aan de Abzucht
Glockengießerstraße

top

MEER NAAR HET OOSTEN
dag 06       do 18 mei 2023
Goslar – Bad Suderode      74 km

camperplaats Bad Suderode

Vandaag is een verplaatsingsdag. Na 76 km komen we, nog voor lunchtijd, aan op een camperplaats bij een hotel in Bad Suderode, een paar kilometer zuidelijk van Quedlinburg. 

Tegen onze gewoonte in hebben we hier (en hiervoor in Goslar en hierna in Leipzig) een plaats gereserveerd, want rond Hemelvaart zijn alle campings en camperplaatsen in Duitsland tjokvol. We hebben hier voor twee dagen geboekt. We hebben dus alle tijd om ‘s-middags lekker te luieren. Morgen fietsen we naar Quedlinburg.

top

EN DE WINNAAR IS …..
dag 07       vr 19 mei 2023
Bad Suderode       0 km

We fietsen vandaag naar Quedlinburg, en dat is genieten. Niet alleen van de goede fietspaden onderweg, maar ook, eigenlijk vooral, van Quedlinburg.

Elke vergelijking gaat wel ergens mank, maar als we de vakwerkstadjes Fritzlar, Goslar en Quedlinburg dan toch met elkaar moeten vergelijken, dan steekt Quedlinburg er met kop en schouders bovenuit. Dat zal wellicht mede liggen aan de gezellige drukte in het stadje (Hemelvaartvakantie), maar los daarvan, de Altstadt kent geen enkele dissonant. Overal, zowel in de kronkelige straatjes met kinderkopjes als op de pleintjes en pleinen (waaronder de Markt), zowel beneden als op de Schloßberg, overal proeft men de middeleeuwen. Quedlinburg verdient dan ook met recht het predikaat “Unesco werelderfgoed”.

Schloßberg
Schloßberg
Schloßberg
Markt met Rathaus
Markt
Breite Straße
St. Benediktii

Nu heeft Quedlinburg t.o.v. Goslar en Fritzlar wél het voordeel, dat het in het voormalige Oost-Duitsland ligt. Tot de “Wiedervereinigung” in 1990 was het redelijk zwaar verwaarloosd. Het is dus nog maar pas “gereanimeerd”, en ziet er mede daardoor zo mooi uit. Goslar en Fritzlar hebben het “nadeel”, dat ze in het voormalige West-Duitsland liggen. Daarmee misten zij de kapitaalinjectie die Quedlinburg zo heeft geholpen. Ook al gaat de vergelijking hierdoor wellicht een beetje mank, Quedlinburg blijft voor ons de winnaar.

Tot slot reageren we nog op de vraag van Paul en Jeannette. Het klopt dat bijzonder veel naaldbomen in de Harz zijn aangetast door de boomschorskever. Die is vooral actief in de hogere delen. Rond Clausthal-Zellerfeld zagen we grote lappen met dode bomen, hele gebieden waar de bomen waren geveld, heel veel stapels hout die op transport lagen te wachten.

top

HUTJE-MUTJE IN LEIPZIG
dag 08      za 20 mei 2023
Bad Suderode – Leipzig      132 km

We kiezen er vandaag voor, om niet binnendoor te gaan, maar om over de snelweg te rijden. In het weekend is het in Duitsland op de snelwegen immers betrekkelijk rustig. Kijk je onderweg naar het landschap, dan zie je (nog steeds) grote landbouwpercelen, een overblijfsel van de staatsboerderijen uit de DDR-tijd.

Na een korte rit staan we op een camperplaats in het centrum van Leipzig. Voor campers is er in de stad niet zo veel keuze. Daarom hebben we hier gereserveerd. De verharde plaatsen zijn smal en scheef. De informele plaatsen op het gras, en daar staan wij, zijn een stuk vlakker. Met die smalle plaatsen sta je, zowel verhard als op gras, zowat schouder aan schouder.

het is druk op de camperplaats in Leipzig
het is druk op de camperplaats in Leipzig
het is krap op de camperplaats in Leipzig

In de loop van de middag fietsen we naar het centrum van Leipzig. Het is er, vooral in de winkelstraten, bijzonder druk. Leipzig is een ambivalente stad. Er staan oude gebouwen, zoals het Altes Rathaus en het Neues Rathaus, er staan gebouwen uit de DDR-tijd (fantasieloze vierkante dozen), en er staan moderne gebouwen, zoals het Museum der Bildenden Künste, en dat alles zij aan zij. Wat vooral blijft hangen: het was leuk om vanaf een terrasje naar de passerende mensen te kijken.

Altes Rathaus
Neues Rathaus
historisch, DDR en modern (op de achtergrond)

top

AAN DE DUITS-POOLSE GRENS
dag 09     zo 21 mei 2023
Leipzig – Schönau-Berzdorf    229 km

Na een rit van 229 km staan we op een gloednieuwe camping bij Görlitz. We hebben hier, in tegenstelling tot Leipzig, alle ruimte van de wereld. Op deze camping wordt veel aandacht besteed aan de groenvoorziening.

groene camping in Schönau-Berzdorf
groene camping in Schönau-Berzdorf
groene camping in Schönau-Berzdorf

top

EEN GESPLETEN STAD
dag 10      ma 22 mei 2023
Schönau-Berzdorf       0 km

Obermarkt

We fietsen vandaag naar Görlitz. Deze plaats heeft een bijzondere plek in ons geheugen. Hier staken we vaak de Duits-Poolse grens over, zowel tijdens het adoptieproces als tijdens latere reizen naar Polen. Vooral de oversteek in december 1991 toen we de jongens hadden opgehaald, staat ons nog heel goed voor ogen. Zouden we geen problemen krijgen omdat de jongens nog een Pools paspoort hadden?

In 2014 waren we weer in Görlitz. Loes had de dag ervoor in Krakau een achillespees afgescheurd. Onderweg naar huis, net weer in Duitsland, kregen we motorpech. De sleepdienst pikte ons op en bracht ons naar het ADAC-steunpunt in Görlitz. Daar hebben we een heel weekend gebivakkeerd, tot er op maandag eindelijk vervangend vervoer arriveerde (een Volvo helemaal uit Praag, Nienke kan zich dat vast nog wel herinneren).

De fietstocht naar Görlitz gaat aanvankelijk over een prima fietspad langs de Berzdorfer See. Aan de rand van Görlitz komen we op de B99. Al snel houdt het fietspad op en fietsen we verder over het voetpad (de inboorlingen doen dat massaal, dus wij ook). Zo komen we in de Altstad. De eerste stop is op de Obermarkt. Deze is, mede door de vele geparkeerde auto’s, niet zo indrukwekkend. Er is echter een aardig terrasje met prima Italiaans ijs.

We rijden vervolgens naar de Untermarkt. Daar staan alleen maar prachtige Renaissance-gebouwen. Hier worden door Amerikaanse filmbedrijven regelmatig opnamen gemaakt als het script vraagt om een Renaissance-omgeving. Zo is Görlitz aan zijn bijnaam Görlywood gekomen.

richting Untermarkt
Untermarkt
Untermarkt

We rijden nog wat verder naar de Petruskerk (helaas gesloten i.v.m. een verbouwing). Vanaf het kerkplein heb je een goed zicht op het Poolse Zgorzelec. Het contrast tussen het prachtig gerestaureerde Görlitz en het slecht onderhouden Zgorzelec is heel erg groot*).

zicht op Zgorzelec

*)  Tot 1945 was heel Silezië Duits grondgebied. Zgorzelec hoorde toen nog gewoon bij Görlitz. In 1945 pikte de Sovjet-Unie een flink deel van Oost-Polen in (Lviv was toen nog een Poolse stad). Ter compensatie gingen Silezië, Pommeren en een deel van Oost-Pruisen (van Stettin tot Katowice) naar Polen. Polen is dus in 1945 een stuk naar het westen opgeschoven.

top

WEER IN POLEN
dag 11       di 23 mei 2023
Schönau-Berzdorf – Wrocław       186 km

camping in Wrocław

De camping bij Görlitz is ons goed bevallen. We hebben overwogen om er nog een dag te blijven, maar de weersverwachting was behoorlijk vochtig. Eerder een reisdag dan een luierdag. We rijden dus Polen binnen.

Na een rit van 186 km staan we op een camping in Wrocław. Het is niet de best denkbare camping in de stad, maar hij volstaat en heeft veruit de beste verbindingen met het centrum van de stad, zowel per fiets als met de tram.

Het is overigens lood om oud ijzer, welke route je rijdt. Ga je binnendoor over de “94”, dan kun je rekenen op een slecht wegdek en veel oponthoud in de dorpjes onderweg. Kies je voor de snelweg, de A4, dan zit je tussen heel erg veel vrachtverkeer en ben je vaak aan het spiegelen, want je voelt er niets voor om aan te sluiten bij een colonne vrachtwagens die wordt aangevoerd door de traagste van het stel. 

We kiezen voor de snelweg. Een stukje westelijk van Legnica kruisen de A4 en de “94” elkaar weer. Op die plaats ligt een wegrestaurant waar we in het verleden verschillende keren hebben gegeten. Dat doen we vandaag nog maar een keer. De Poolse keuken is geen spat veranderd: friet met vlees of vis en een flinke portie smakelijke rauwkost (een hoopje rode kool, een hoopje witte kool, een hoopje geraspte wortel, een hoopje biet).

top

DE GROTE RING
dag 12      wo 24 mei 2023
Wrocław       0 km

Vandaag zien we met eigen ogen, wat anderen ons vertelden: Wrocław heeft een prachtige binnenstad. Vooral het marktplein, de Grote Ring, is geweldig. Het plein heeft die naam gekregen, omdat er midden op het plein een flinke blok bebouwing staat, met o.a. het oude raadhuis en het nieuwe raadhuis. Door die bebouwing blijft er van het hele grote plein “slechts” een ring over. De gebouwen aan de markt, en aan het naastgelegen Solnyplein zijn heel erg mooi.

Grote Ring
Grote Ring
Grote Ring
Grote Ring
Grote Ring
Solnyplein

Een speciale attractie van Wrocław wordt gevormd door een verzameling beeldjes van kabouters. Er worden steeds nieuwe geplaatst. Naar verluidt zijn het er inmiddels al 600. Veel van die kabouters staan binnen, bij bedrijven, restaurants, winkelcentra enz., maar pakweg 300 kabouters staan in de openbare ruimte, en kunnen worden “gejaagd”, een variant op Geocaching.

één van de driehonderd publieke kabouters
bij de Tumski-brug

top

RUST
dag 13      do 25 mei 2023
Wrocław      0 km

een flinke wandeling

We doen vandaag helemaal niets, afgezien van wat boodschappen bij de lokale supermarkt en een bezoek aan de loosplaats voor de chemische toilet. Dat is een flinke wandeling naar de andere kant van de camping, in het vervallen oude sanitairgebouw. 

top

NIET DE EERSTE KEER
dag 14       vr 26 mei 2023
Wrocław – Katowice       193 km

camping in Katowice

We rijden vandaag over de “94” naar Katowice. We doen dat niet alleen, omdat we daarmee niet via de tolweg hoeven te gaan, maar ook, eigenlijk vooral, omdat wij die route vroeger ook reden als we naar het kindertehuis in Bytom gingen.

Het eerste stuk van de “94” is een regelrechte rammelramp. We krijgen er bijna spijt van, dat we niet voor de snelweg hebben gekozen. Zodra we echter de provincie Opole binnenrijden, is de weg van prima kwaliteit. De route gaat tegenwoordig met een grote boog om Opole heen, waar we vroeger dwars door die stad reden, met een “minder draagkrachtige” brug over het spoor (maximum snelheid 5 km/uur, onderlinge afstand minimaal 50 meter).

Vlak voor Bytom gaat de “94” door Miechowice, het dorpje waar eens het kindertehuis heeft gestaan. Daar staat nu een seniorencomplex. Een paar van de vroegere gebouwen zijn blijven staan.

Na een draak van een file in Katowice – het is er bijzonder druk geworden, en in Polen kennen ze ook verkeershufters – staan we nu op de camping bij Katowice. We staan op dezelfde plaats als in 2014. Ook toen vonden we dat blijkbaar de minst scheve plek.

top

OUDERWETS KAMPEREN
dag 15       za 27 mei 2023
Katowice       0 km

We gaan vandaag niet naar Oświęcim (Auschwitz). 

We hebben al een paar dagen problemen met de waterpomp. Deze maakte steeds meer een fluitend geluid en produceerde steeds minder water. Na de bedden te hebben afgebroken en het bagageruim te hebben leeggemaakt, was het waterreservoir bereikbaar. Bij een inspectie bleek, dat de terugslagklep, de verbinding tussen dompelpomp en slang, bijna helemaal was afgebroken. We hebben ooit wel een reservepomp gekocht, maar toen gaf men ons een exemplaar zonder terugslagklep. Pogingen om de gebroken terugslagklep met ducktape te repareren, mislukten. Uiteindelijk hebben we besloten om maar verder te reizen als ouderwetse kampeerders, zonder water via de pomp.

geen water meer van de pomp
geen water meer van de pomp

top

HET BLIJFT INDRUKWEKKEND
dag 16      zo 28 mei 2023
Katowice – Auschwitz      38 km

camping in Auschwitz

Na een kort ritje komen we aan op de nieuwe camping in Auschwitz, een groot grasveld bij een hotel, met uitstekende voorzieningen.

Op internet wordt de indruk gewekt, dat je bij Auschwitz alleen maar naar binnen kunt onder begeleiding van een gids (€20,00 p.p.). Maar wat blijkt: na 16:00 kun je als individu gratis naar binnen bij Auschwitz I, en Auschwitz II (Birkenau) is de hele dag gratis toegankelijk voor individuen. Daarom gaan we vandaag  om 16:00 naar Auschwitz I. 

Er staat een lange rij voor de beveiliging. Een van de beveiligers sommeert de mensen voor ons om aan de kant te gaan, zodat wij, “oudjes” (Ted heeft zijn wandelstok meegenomen), niet zo lang hoeven te wachten. Alle bagage, inclusief portemonnee en iPhone, gaat door een scanapparaat, en wij worden onderzocht met een handscanner. 

Eenmaal door de poort met “Arbeit macht Frei”, bekijken we verschillende gebouwen van binnen. Daar wordt een gedetailleerd beeld geschetst van de gang van zaken in het kamp. Grote indruk maakt de expositie over medische experimenten, o.a. door Joseph Mengele. Indrukwekkend is ook de verzameling stille getuigen van de massale wreedheid, met een grote stapel kinderschoentjes als triest hoogtepunt.

Arbeit macht frei
hoofdstraat Auschwitz I
slachtoffers Mengele
een stapel prothesen
een stapel koffers
een stapel kinderschoentjes
fusilladeplaats
fusilladeplaats
Zyklon B

top

DE BEELDEN KOMEN VANZELF
dag 17      ma 29 mei 2023
Auschwitz      0 km

gezicht op Birkenau

Vandaag fietsen we naar Birkenau. 

Ook al staat er niet veel meer overeind – van de meeste houten gebouwen zijn alleen nog maar de stenen fundering en de stenen schoorstenen zichtbaar, en de gaskamers en crematoria zijn door de Duitsers bij hun vlucht opgeblazen – er is maar weinig voor nodig om een beeld te krijgen van wat er zich hier destijds heeft afgespeeld. Op het perron werd een selectie gedaan: de bruikbare vrouwen gingen naar links, de bruikbare mannen gingen naar rechts, de rest ging naar het einde van het perron, linea recta naar de gaskamers (maar dat wisten de meesten niet, tot er geen water maar gas uit de douchekoppen kwam). Voor sommigen was er nog wat uitstel van executie, want vlak voor de gaskamers was er nog een tweede selectie, die op geschiktheid voor de medische experimenten van Jozef Mengele.

geen weg meer terug
eerste selectie: bruikbaar of onbruikbaar
de vernietigde gaskamers

De “bruikbaren” komen terecht in een barak, een paar van steen, de meeste van hout. De inrichting van de barakken is min of meer standaard: er zijn alleen maar slaapplaatsen, stapelbedden van drie etages met 5 personen per etage. De “mazzelaars” slapen op de bovenste etage. Zij hebben geen last van de ontlasting van de mensen boven hen. Het is immers niet toegestaan om ‘s-nachts de bedden te verlaten. Er is ook geen sanitair in de barakken.

restanten van de houten barakken
stenen barakken
3 etages, 5 personen per etage

top

OP AVONTUUR IN MORAVIË
dag 18       di 30 mei 2023
Auschwitz – Olomouc       196 km

camping in Olomouc

Vandaag verlaten we Polen. Via binnendoortjes rijden we naar Zory, waar we de A1 naar Ostrava opdraaien. Bij Ostrava wordt de “1” een tolweg, dus rijden we vanaf hier verder via binnenwegen, meestal van goede kwaliteit, maar soms zo beroerd, dat 30 km/uur eigenlijk nog te hard is. Moravië presenteert zich met een vriendelijk golvend, bosrijk, landschap, met om de haverklap een dorpje. 

Olomouc is, aan de zuidwestkant, een nogal rommelige stad. We vertrouwen op TomTom, maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Terwijl we ons in een langzaam rijdende file bevinden, komen we bij een tunneltje, een tunneltje met maar één rijstrook, dus het verkeer wordt met stoplichten geregeld. Vlak voor onze neus springt het licht op rood. Door een bocht in de weg is er niet zo’n goed zicht op het tunneltje. Als wij weer verder mogen rijden, komt het tunneltje pas goed in beeld, en het is behoorlijk laag. We hebben een flinke rij achter ons en kunnen niets anders meer dan kijken of het gaat passen. Een waarschuwing voor de geringe hoogte is immers niet te bekennen. Bij het begin van de tunnel verklapt de antenne echter, dat wij net iets te hoog zijn, dus stoppen we. Hoe het precies is gegaan, we weten het niet, maar als wij aangeven, achteruit te willen rijden, rijdt de hele rij achter ons (pakweg 6 auto’s) braaf terug. Daardoor kunnen wij zo’n 100 meter, met aan weerszijden maar nauwelijks speling, achteruit rijden (lang leve de grote buitenspiegels en de achteruitrijdcamera).

We staan nu op de enige camping van Olomouc, tussen een grote kolonie Engelsen met knapen van caravans en witte bestelbussen, die in van alles en nog wat handel lijken te drijven.

top

PEST EN ASTRONOMIE
dag 19       wo 31 mei 2023
Olomouc      0 km

de pestzuil van Olomouc

Het gaat te ver om Olomouc een indrukwekkende stad te noemen. Het is een statige stad met meerdere monumenten. Het is bovenal een gezellige stad

Het meest gedenkwaardige monument van Olomouc is ongetwijfeld de plaatselijke pestzuil, de Drievuldigheidszuil. Aan de bouw is men in 1716 begonnen ter herdenking van het einde van de pestepidemie die de stad van 1714 tot 1716 had getroffen. Het is deze zwaar barokke zuil, die Olomouc op de lijst van Unesco Werelderfgoederen heeft gebracht.

We fietsen verder naar de rand van het oude centrum, naar de kathedraal en het kasteel van Olomouc. Het kasteel is alleen van buiten te bekijken, dat valt dus een beetje tegen, en de kathedraal is een gewone kathedraal, dus niet bijzonder. Het fietstochtje zal langer in ons geheugen blijven hangen door de ‘ruzie’ die we onderweg regelmatig hebben met de tramrails in de weg.

het slot van Olomouc
de kathedraal van Olomouc
de kathedraal van Olomouc

We fietsen weer terug naar het centrale plein van de stad. Midden op dat plein staat het stadhuis. Dat is, bij ingewijden, een interessant gebouw door de astronomische klok die er in is verwerkt. De originele klok werd grotendeels verwoest aan het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het herstel is in communistische sociaal-realistische stijl uitgevoerd, incl. de verheerlijking van de arbeiders en de belangrijkste communistische leiders.

stadhuis
stadhuis met astronomische klok


astronomische klok

top

GEITEN, DRUKTE, MOLEN
dag 20      do 01 juni 2023
Olomouc – Sádek      156 km

We hebben vandaag weer regelmatig ruzie met TomTom. We zien de meest hobbelige geitenpaadjes die je je maar kunt voorstellen. We zijn zelfs op een gegeven moment woedend op TomTom, omdat hij ons na al die hobbelweggetjes via een tolroute stuurt, terwijl wij toch duidelijk vragen om een tolvrije route. Langs de weg, de R35, staan immers steeds gele borden met een M. Dat is de M van Maut, zo was ons eerder verteld. We zijn op de eerste de beste parkeerplaats gestopt en hebben een digitaal tolvignet gekocht. Later, op de camping waar we nu staan, blijkt, dat die gele M alleen geldt voor vrachtverkeer. Op dit punt verdient TomTom dus onze verontschuldigingen, want we zaten toch niet op een tolweg. Vanwege die geitenpaadjes hebben we ons voorgenomen, om voortaan zelf de route te bepalen, en TomTom alleen nog maar te gebruiken als oriëntatie-hulpmiddel (waar zijn we en wat is hier de maximum snelheid.)

Nadat we ruim 3 uur hebben gedaan over 132 km, zijn we in Litomyšl (de route van Olomouc naar Litomyšl zou eigenlijk 93 km moeten zijn). Litomyšl is ongetwijfeld een mooi stadje, maar je kunt er “je kont niet keren”, zo druk is het er. Uiteindelijk vinden we een parkeergelegenheid voor de buzz op het centrale plein van de stad (twee plaatsen in elkaars verlengde, want we moeten toch ruim 7 meter kwijt). Het is jammer van het mooie plein, al die geparkeerde auto’s, maar dit is de enige serieuze parkeerplaats (voor maar 43 cent per uur!!!). 

Litomyšl
Litomyšl

Na een uurtje rijden we verder naar het plaatselijke kasteel. Dat is met de buzz echter niet bereikbaar, en nog een keer een dubbele P op het plein zit er niet in. We zijn daarom maar doorgereden naar de camping in Sádek, zo’n 25 km zuidelijk van Litomyšl.

De camping is een juweeltje. In de tuin van een paardrijschool, op een schitterend gazon, zijn 4 camperplekken beschikbaar. We hebben er het rijk alleen.

camping Sádek
camping Sádek

top

EEN RELIGIEUS TINTJE
dag 21        vr 02 juni 2023
Sádek – Opatov      112 km

Vandaag heeft een religieus tintje, althans, dat is het plan. 

Allereerst rijden we 33 km over de “353”, de weg waar ook de camping aan ligt, naar Žďár nad Sázavou. Daar ligt de bedevaartkerk van St. Johannes Nepomuk, op een heuveltje net buiten het stadje. Het is een buitengewoon voorbeeld van barokgotiek. Het complex bestaat uit twee onderdelen, een vrij kleine vijfpuntige kerk, omgeven door een kerkhof, met daaromheen een tienpuntige overdekte kruisgang. Het complex is in 1994 op de Unesco-lijst gekomen, en moet er toen prachtig uitgezien hebben (zie de luchtfoto uit een folder). Nu is het complex behoorlijk vervallen. De kerk is gesloten, het kerkhof is verplaatst, de kruisgang staat op verschillende plaatsen in de steigers, maar er is niet veel van echte restauratiewerkzaamheden te bespeuren.

de bedevaartkerk volgens de folder
geen kerkhof, wél steigers
de bedevaartkerk

Van Žďár nad Sázavou rijden we verder naar Třebíč, 49 km verder, over de “37” en de “369”. In Třebíč staat een mooie basiliek, ook opgenomen op de Unesco-lijst. Het was vooraf al duidelijk, dat er in de wijde omtrek geen parkeergelegenheid is te vinden. Het leek ons een goed idee om naar de plaatselijke camping te gaan, zodat we morgen met de fiets naar de basiliek zouden kunnen fietsen. De camping is echter niet bereikbaar, want de weg is afgesloten.

We zijn daarom maar doorgereden naar de eerstvolgende acceptabele camping, in Opatov. We hebben hier een heel mooi stekkie met fraai uitzicht op een meertje. We denken erover, om hier tot maandag een rustpauze te houden.

camping in Opatov
camping in Opatov

top

RUST
dag 22      za 03 juni 2023
Opatov       0 km

We doen vandaag helemaal niets. 

We zouden naar het dorp fietsen, om inkopen te doen, maar de enige winkel aldaar sluit al om 10 uur ‘s-ochtends. Het is al 12 uur, als dit ons wordt verteld, dus we vissen achter het net. We spreken daarom onze noodvoorraad maar aan.

top

RUST
dag 23      zo 04 juni 2023
Opatov      0 km

We doen ook vandaag helemaal niets. 

Op zondagen zijn de winkels in Tsjechië gesloten. We spreken dus nog maar een keer onze noodvoorraad aan.

top

UITGERUST
dag 24      ma 05 juni 2023
Opatov – Horní Dubenky      46 km

We hebben twee rustdagen gehad in Opatov. De Nederlandse eigenaren van de camping hebben het goed voor elkaar. Er staan vooral Nederlanders. Die komen er blijkbaar al jaren.

We staan nu op een camping bij het dorpje Horní Dubenky. Wellicht fronsen Amerikanen hun wenkbrauwen bij het horen van deze plaatsnaam, maar het betekent niets meer dan Boven-Dubenky. 

We rijden vanochtend eerst naar Telč (25 km), volgens menig beschrijving dé parel van de Renaissance van Tsjechië. Misschien zijn de inwoners van Český Krumlov het niet eens met het predikaat “dé parel”, maar ook zij zullen moeten toegeven, dat Telč een prachtig plaatsje is. Vooral het centrale plein met haar bonte verzameling arcade-gebouwen verdient een schoonheidsprijs. Zelfs met het sombere weer van vandaag (zwaar bewolkt met regelmatig wat gedruppel) is het er sprookjesachtig.

stadsmuur Telč
straatje in Telč
bijna op het plein van Telč
het plein van Telč
het plein van Telč
het plein van Telč

Na de lunch rijden we verder naar de camping (21 km), in de tuin van een oude molen annex boerderij. Boer en boerin ontvangen ons allervriendelijkst. We kunnen zelfs wel even hun auto lenen, als we nog boodschappen willen doen. We zijn door dat aanbod aangenaam verrast, maar vriendelijk dank, we hebben nog genoeg aan boord.

We koken, bij bedenkelijk weer zoals vandaag, meestal in de bus. Daar kunnen we met twee gaspitten geen uitbundige maaltijd maken. Voor dergelijke gelegenheden maken we zo af en toe een estafette-grandmère: we fruiten eerst de ui en de rauwe ham, vervolgens wokken we de groenten, daarna bakken we aardappelblokjes, we mengen dit alles in een slakom en bakken de helft van het mengsel af (de andere helft is voor morgen of overmorgen).

camping in Horní Dubenky
grandmère

top

EEN KORTE REISDAG
dag 25       di 06 juni 2023
Horní Dubenky – Kutná Hora       103 km

Vandaag is een reisdag. We rijden van Horní Dubanky naar Jihlava en vandaar over de 38” naar een camping in Kutná Hora. ‘s-Middags blijven we in de buzz, want volgens het weerbericht komt er regen, mogelijk met onweer. Het blijft echter droog, en er zijn soms zelfs blauwe plekken tussen de wolken zichtbaar. We hebben de tijd nuttig besteed met wat luieren en wat huishoudelijke taken. We zien ook, dat de camping-eigenaar een gedreven tuinier is.

camping in Kutná Hora
camping in Kutná Hora
camping in Kutná Hora

top

BOTTEN EN EEN BIJZONDER DAK
dag 26       wo 07 juni 2023
Kutná Hora       0 km

in de Allerheiligenkerk van Sedlec

In de loop van de ochtend fietsen we eerst naar het Ossuarium van Sedlec (een buitenwijk van Kutná Hora). In de kelder van een kleine kerk (de Allerheiligenkerk) tref je heel veel ornamentele versieringen aan, die zijn gemaakt van menselijke schedels en botten. Deze menselijke resten zijn verzameld toen een destijds internationaal populair kerkhof drastisch moest inkrimpen.

centraal plein van Kutná Hora

Via een fraai fietspad rijden we verder naar het centrum van de stad. Dat is een bonte verzameling van smalle middeleeuwse straatjes. Op het hoofdplein vinden we een aardig terras. 

St. Jakobskerk

We fietsen nog wat door de stad, langs de St. Jakobskerk, naar de abdij en de St. Barbarakathedraal. Deze laat-gotische kathedraal is behoorlijk opmerkelijk met zijn bijzondere dakvorm.

de abdij
Kutná Hora, gezien vanaf de abdij
St. Barbarakathedraal
St. Barbarakathedraal

top

PRAAG IS ERG DRUK
dag 27       do 08 juni 2023
Kutná Hora – Plíškovice       203 km

Het is niet onze gewoonte om vooraf een camping te reserveren (afgezien van Hemelvaart in Duitsland). Echter toen we hoorden dat het in Praag heel erg druk is, zijn we maar eens gaan bellen. Alles zat vol. Er was een camping die misschien morgen plaats zou hebben, dus dat verwerkten we in ons plan: we bezoeken vandaag Lidice, rijden dan een klein stukje verder naar camping Valek (waar de familie in 1996 kampeerde en waar wij hen opzochten), om dan morgen nog een poging in Praag te wagen. Welnu, dat plan is vervallen. Het kost ons vanochtend bijna twee uur om voorbij Praag te komen. Wat is het daar druk. Omdat we al twee keer in Praag zijn geweest, besluiten we om er dit keer maar niet naar toe te gaan. We gaan natuurlijk wel naar Lidice.

In 1942 wordt Reinhard Heydrich, alias de slager van Praag, zwaar gewond bij een aanslag door het Tsjechische verzet. Hij sterft na 8 dagen aan zijn verwondingen. De Nazi’s veronderstellen, dat zijn familieleden bij de aanslag betrokken zijn. Omdat de familie uit Lidice komt, wordt het dorp omsingeld. De mannen vanaf 16 jaar worden geëxecuteerd. Hun massagraf is er nog steeds. De vrouwen worden afgevoerd naar vernietigingskampen. De kinderen die niet in aanmerking komen voor een heropvoeding, worden vergast. Het dorp wordt helemaal met de grond gelijkgemaakt *). Alleen een deel van de fundamenten van de boerderij van de familie Horak en wat fundamenten van de school worden later nog teruggevonden.

Lidice panorama
deze kinderen hebben het niet overleefd
het massagraf
boerderij Horac
fundamenten van de school
camping in Plíškovice

We zijn een stukje doorgereden naar het zuiden, weer over de Praagse ringweg, dus wéér met een flinke vertraging door de files. Dat bevestigt ons in het besluit, om Praag dit keer te mijden. We volgen de “4” tot het dorpje Plíškovice. Daar staan we nu op een SVR-camping.

*) Dit is het essentiële verschil met Oradour-sur-Glane. Daar zijn de ruïnes van de vernielde gebouwen blijven staan (zie hiervoor onze Iberië-reis in 2019).

top

DAN MAAR EVEN WACHTEN
dag 28       vr 09 juni 2023
Plíškovice – Frymburk      131 km

camping in Frymburk

Volgens het oorspronkelijke plan rijden we vandaag naar Český Krumlov. Volgens de eigenaar van de camping in Plíškovice is dat niet zo’n goed idee. De Tsjechen vieren nl. graag weekend, en bezoeken dan massaal de bekende plaatsen. We besluiten, om zijn raad op te volgen, en zetten koers naar een camping in Frymburk aan het Lipnomeer, waar, ondanks de weekenddrukte en de nasleep van de Duitse Pinkstervakantie, nog wel een plaatsje op de achterste rij voor ons is. Maandag gaan we dan naar Český Krumlov.

Onderweg bezoeken we Holašovice, een dorp met boerderijen rond een brink, ook geplaatst op de lijst met Unesco-werelderfgoederen.

Holašovice
Holašovice
Holašovice

top

RUST
dag 29       za 10 juni 2023
Frymburk      0 km

We doen vandaag helemaal niets, behalve boodschappen in het dorp. We herinneren ons nog goed, hoe het in Opatov ging, dus we gaan vroeg naar de winkel.

top

RONDJE LIPNO
dag 30       zo 11 juni 2023
Frymburk       0 km

Vandaag fietsen we met prima weer, half bewolkt en 21°C, een bescheiden rondje om het Lipnomeer. We rijden via een prima fietspad, “route 33”, naar de veerstoep van Frymburk. De veerboot ligt al klaar, maar zal dat nog zo’n 40 minuten volhouden, want hij vaart volgens een rustige dienstregeling. Er is gelukkig een ijscostalletje en er is ook nog een leeg bankje. We komen de tijd al likkend en kijkend prima door.

veerboot bij Frymburk
camping, gezien vanaf de veerstoep

Aan de overkant slaan we linksaf, richting Přední Výtoň. Tot dat plaatsje fietsen we op de “16316”, maar daar is gelukkig weinig gemotoriseerd verkeer. In Přední Výtoň begint “route 33” weer. We fietsen vlak langs het water naar de stuwdam waaraan het meer zijn bestaan dankt. Iets verder komen we bij Lipno nad Vitavou, het toeristische centrum van de streek met een jachthaven en een paar bescheiden sneeuwpistes. We leggen daar aan voor een versnapering. Nog een klein stukje verder, en we zijn weer in Frymburk.

Lipnomeer
Lipnomeer

top

LEST BEST
dag 31    ma 12 juni 2023
Frymburk – Ceský Krumlov    32 km

We hebben het mooiste van Tsjechië voor het laatst bewaard.

We fietsen vandaag met wederom aangenaam weer (halfbewolkt 21°C) langs het riviertje Polečnice naar Ceský Krumlov. Wat is dat een schitterend stadje. 

We gaan onder de Plášťový most (letterlijk: bruggebouw;een meerlaagse boogbrug met bebouwing) door en komen via de Lávka pod Zámkem (letterlijk: brug onder het kasteel) in het prachtige oude centrum. Via schilderachtige straatjes rijden we naar het centrale plein. We fietsen door naar het Vyhlídka na Český Krumlov (letterlijk: Gezicht op Český Krumlov) waar we een een mooi uitzicht hebben over een deel van het stadje. 

bruggebouw
brug onder het kasteel
schilderachtig straatje
schilderachtig straatje
centrale plein
gezicht op Český Krumlov

We zien mensen op de Plášťový most, en zoeken uit, hoe je daar kunt komen. Welnu, via de Důlní, een steil, smal straatje, komen we er (met de kleinste versnelling en met maximale ondersteuning). Je hebt er een schitterend uitzicht op het stadje, en op de bocht in de Moldau, die Ceský Krumlov als het ware omarmt. Een Nederlandse mevrouw biedt aan, om een foto van ons te maken, en zo ontstaat de eerste bemande foto van deze reis.

linkerbocht Moldau
rechterbocht Moldau
bemande foto

De camping van vandaag is een beetje rommelig qua organisatie. Ze zijn vooral ingericht voor de ontvangst van grote groepen. Passanten mogen natuurlijk ook overnachten. Er is voor de passanten maar één douche, en geen openbare kraan of wasbak, want het water zou onbetrouwbaar zijn, zo zei de beheerder.

camping bij Ceský Krumlov
camping bij Ceský Krumlov
camping bij Ceský Krumlov

top

NAAR DE DONAU
dag 32    di 13 juni 2023
Ceský Krumlov – Au an der Donau    93 km

camping Au an der Donau

We verlaten vandaag Tsjechië. Via Kaplice en Freistadt rijden we naar Au an der Donau. 

We laten de culturele pareltjes achter ons, maar ook de vaak onverstaanbare en onleesbare omgeving (Google Translate heeft het druk gehad, maar bleef ook regelmatig het antwoord schuldig) en de soms ietwat rommelige campings. 

We staan nu op de camping waar Ted in 2012 zijn enkel brak. Het was toen al een camping met goede voorzieningen, en met het nieuwe sanitairgebouw is het nog beter geworden. Morgen zetten we de wasmachine aan het werk. 

top

RUST
dag 33      wo 14 juni 2023
Au an der Donau      0 km

We doen vandaag helemaal niets, behalve wat wasjes en wat boodschappen in Mauthausen.

top

OM MAAR NIET TE VERGETEN
dag 34       do 15 juni 2023
Au an der Donau       0 km

We fietsen vandaag naar het voormalige concentratiekamp Mauthausen. In 2012 was het, met gewone fietsen, nog behoorlijk afzien op die helling van 14%, nu is het met ondersteuning een stuk aangenamer.

gezicht op Mauthausen
gezicht op Mauthausen
de poort van Mauthausen
naast de poort: het SS-zwembad

Alhoewel KZ Mauthausen geen vernietigingskamp was, zoals Auschwitz, zijn er toch de nodige slachtoffers gevallen onder de geïnterneerden, vooral Russische krijgsgevangenen en politieke gevangenen. In totaal is ongeveer de helft van de 200.000 gevangenen overleden. Velen stierven aan uitputting door het zware werk in de steengroeve. Ook dysenterie was een belangrijke doodsoorzaak. Er zijn daarnaast ook gevangenen terechtgesteld, waarvan ongeveer 3500 in een gaskamer. Deze gaskamer, een kleintje maar, is nog aanwezig, een unicum, want meestal werden ze door de Duitsers bij hun vlucht vernietigd. Ook de drie ovens van het crematorium zijn gespaard gebleven. 

het “voorplein” van Mauthausen
overgebleven deel van het kamp
schoorsteen van het crematorium
het gaskamertje
een van de ovens
zoveel slachtoffers

Een merkwaardig detail tot slot: een deel van barak 1 was ingericht als bordeel voor de gevangenen. Het bordeelbezoek moest de arbeidsproductiviteit vergroten. De vrouwen waren doorgaans afkomstig uit Ravensbrück, een concentratiekamp speciaal voor vrouwen.

top

TOCH GEEN RONDJE
dag 35      vr 16 juni 2023
Au an der Donau      0 km

We willen vanmiddag een rondje Donau fietsen: we rijden eerst naar Mauthausen, nemen daar het fietsveer naar Pyburg, rijden via de zuidelijke oever oostwaarts tot de stuwdam Wallage-Mitterkirchen, en gaan via de noordoever weer naar de camping. Het weer is vandaag echter een vervelende spelbreker. Rond 13:00 begint het te onweren. Het onweer is van korte duur, maar houdt van herhaling, want om 13:30 en 14:00 is het er weer. Al die tijd voorspellen de weer-apps een stralende dag, maar de buienradar laat zien dat er nog meer vervelend weer onderweg is. We besluiten daarom, het fietsrondje te cancellen.

Het is, zoals Frans vandaag appte, goed toeven op de camping in Au. Je verblijft er midden in de natuur (je hoort er voortdurend een heel gevarieerd vogelorkest, af en toe met het donkere geluid van een cruiseboot op de rivier als baspartij), de voorzieningen zijn er uitstekend en de beheerders, Gerhard en Arnold, zijn bijzonder vriendelijk. Als we hier morgen vertrekken, dan is de kans groot, dat we dat niet voor de laatste keer doen.

top

VANDAAG EVEN NIET
dag 36      za 17 juni 2023
Au an der Donau – Passau       117 km

We rijden vandaag langs de Donau naar het westen. Dat betekent in eerste instantie, dat we dwars door Linz rijden. Daarna gaat het via de “129”, “131” en “130” naar Passau. We komen net voor 12:00 aan bij de camperplaats, waar het in eerste instantie vol lijkt. Als Loes even verder loopt, blijkt er nog één plaats vrij te zijn. Boffen wij even.

camperplaats Passau
camperplaats Passau

Na de lunch gaan wij in de ruststand, want het is nog te warm om naar Passau te gaan. Gaandeweg krijgen we wat last van een onrustige maag en darmen (hebben we iets verkeerds gegeten of gedronken?), en we besluiten om het de rest van de dag rustig aan te doen. Misschien gaan we morgenvroeg nog even in de stad kijken.

Je merkt aan verschillende dingen, dat we weer in Duitsland zijn. De digitale ontwikkeling bevindt zich nog in de kinderschoenen. Voor het parkeren en de stroom heb je weer losse euro’s nodig. Er is geen 4G te bespeuren. Zo af en toe krijg je “één streepje 3G”.

top

DAN MAAR HOGEROP
dag 37       zo 18 juni 2023
Passau – Inzell      213 km

camping Inzell

We gaan vanochtend met de buzz naar de Altstadt van Passau. Volgens de luchtfoto van Google Maps is er parkeergelegenheid op de Residenzplatz en de Domplatz. Welnu, Google Maps mag zijn luchtfoto wel eens verversen, want de toegang tot de Altstadt is hermetisch afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het is er voorts bijzonder druk met de inhoud van 15 touringcars en 3 cruiseschepen. Wat wij wel goed kunnen zien, is het sterkste punt van de stad: de prachtige ligging aan de Donau en de Inn.

Volgens het originele plan voor de reis gaan we vandaag langs de Donau verder naar het westen. Een blik op de weersvoorspelling zegt echter, dat dit niet zo’n goed idee is. Daarom schakelen we over naar plan E (dit is al de vierde tussentijdse wijziging, maar dat hoort nu eenmaal bij camperen): we zetten koers naar de Deutsche Alpenstraße. Op grotere hoogte zijn de temperaturen immers lager.

We rijden over de “12” en de “156” naar Salzburg. We gaan er dwars door het centrum van de stad. We hebben nl. geen Oostenrijks tolvignet gekocht voor dat kleine uitstapje naar Au an der Donau, en mogen dus niet over Autobahnen en Schnellstraßen. Dat is echter geen ramp, integendeel. Onze route door Salzburg voert nl. langs een aantal plekken waar we tijdens de vakantie van 2007 al eens waren, zoals Schloss Mirabell. We rijden verder naar Berchtesgaden en Schönau am Königssee, waar de Alpenstraße begint. We waren in 2007 al eens in de buurt, toen we een bezoek brachten aan het Adelaarsnest, een buitenverblijf van Hitler.

Vanaf Schönau volgen we de Alpenstrasse nog zo’n 35 km. We staan nu op een camping in Inzell. Voor de avondmaaltijd wandelen we naar Maximilian’s, een restaurant tegenover het gemeentezwembad. We genieten er van het heerlijke eten (prima kok) en de prettige gastvrijheid (attente gastvrouw).

top

AIRCO OP VOLLE KRACHT
dag 38       ma 19 juni 2023
Inzell – Bad Feilnbach       138 km

camping Bad Feilnbach

Zelfs op de Deutsche Alpenstraße slaat de hitte toe. Het is vanmiddag 33°C. Een van de betere bezigheden bij zo’n temperatuur is een eind rijden met de airco op volle kracht. De route gaat door een vriendelijk landschap, de uitlopers van de Alpen, met zo af en toe wel erg veel bochten in de weg. We doen dan ook vrij lang over de 138 km van vandaag. We stoppen bij een camping in Bad Feilnbach.

top

TOEVAL BESTAAT WÉL
dag 39       di 20 juni 2023
Bad Feilnbach – Mittenwald      145 km

Ondanks de hoge temperatuur, het is met 30°C minder warm dan gisteren, maar het voelt veel klammer aan, dankzij de airco en dankzij twee prettige parkeerplaatsen (koffie rond 11:00 en lunch rond 13:00) rijden wij een aangename route. Voor de camping van afgelopen nacht moesten we van de route van de Deutsche Alpenstraße afwijken, vandaag zoeken we die, de “307”, weer op bij Aurach. 

De route van vandaag kun je de vijfmerenroute noemen. We rijden achtereenvolgens langs de Schliersee, de Tegernsee, met het knusse stadje Rottach-Egern, de Sylvensteinsee, een stuwmeer in de Isar, de Kochelsee en de Walchensee. We eindigen bij een mini-meer, de Tennsee, vlak boven het mooie stadje Mittenwald, aan de rand van het Karwendelgebergte, waar we een prettige plek vinden op camping Tensee.

Sylvensteinsee
De Isar bij de Sylvensteinsee
camping Mittenwald

Hoezo “toeval bestaat”? Als wij na het inchecken de camping oprijden, komen het sanitairgebouw aan de rechterhand en het restaurant aan de linkerhand ons al enigszins bekend voor. Als we achteraan op de camping naar een terras zijn gereden, weten we het zeker: hier zijn we al eerder geweest. In 2007, op de terugweg van een vakantie in Oostenrijk, hebben we hier een paar dagen gestaan. In onze herinnering ligt de camping echter niet bij Mittenwald maar dicht bij Garmisch-Partenkirchen, want we zien ons daar nog naar de springschans fietsen. 

We overwegen vanochtend nog, om vandaag door te rijden naar Garmisch-P om daar de bewuste camping te zoeken, maar in de buurt van Mittenwald vinden we dat het genoeg is geweest voor vandaag. We kiezen voor een camping aldaar, die goed wordt beoordeeld. Waarmee we per toeval onze Garmisch-P-camping hebben gevonden. Blijkbaar zijn we in 2007 met de fietsen op het dak van de auto van Mittenwald naar Garmisch-P gereden.

top

RUST
dag 40       wo 21 juni 2023
Mittenwald       0 km

We doen vandaag helemaal niets.

top

OP DE TERUGWEG
dag 41       do 22 juni 2023
Mittenwald – Augsburg       194 km

Gisteren hebben we een rustdag genoten: geluierd en ‘s-avonds gegeten in het restaurant van de camping (smakelijk, net als in 2007).

We rijden vanochtend via de Deutsche Alpenstraße naar Füssen, althans, onze route zou eigenlijk onderdeel van de Deutsche Alpenstraße moeten zijn, maar wij begrijpen dat dat niet kan, want onze route loopt voor een deel door Oostenrijk. We rijden de “B2” tot voorbij Garmisch-Partenkirchen, nemen de afslag naar Oberammergau, en vervolgens het binnendoortje door het natuurpark Ammergebergte, langs de Plansee (prima koffiepauze), naar Reutte. Daar rijden we richting Füssen. Net vóór de grens slaan we af richting Augsburg. We volgen de “B17” tot we in Augsburg zijn. 

We staan nu op de camping vlak bij het vliegveld(je) van Augsburg. Hier waren we ook al in 2013, toen we met onze spiksplinternieuwe buzz de Romantische Straße hebben gereden. Het is overigens geen toeval dat we weer op deze camping staan. Er is eenvoudigweg niet zo veel keuze. De volgende acceptabele overnachtingsmogelijkheid is 75 km verder, in Nördlingen, maar van die camperplaats is bekend, dat deze waarschijnlijk al vroeg vol staat.

Net als in 2023 gaan we ‘s-avonds eten bij de Italiaan op de camping.

koffiepauze aan de Plansee
camping in Augsburg

top

WEER AAN DE TAUBER
dag 42       vr 23 juni 2023
Augsburg – Rothenburg o.T.      170 km

We rijden vandaag via de Romantische straße van Augsburg naar Rothenburg ob der Tauber. In 2013 reden we de route in omgekeerde richting. We hebben toen uitgebreid Dinkelsbühl en Nördlingen bezocht. Daarom laten we deze plaatsen nu links liggen. Dat doen we ook omdat we merken dat het nu veel en veel drukker is dan 10 jaar geleden. Er zijn vooral véél meer campers, waardoor de parkeerplaatsen bij trekpleisters als Dinkelsbühl en Nördlingen erg druk zijn. De campings en camperplaatsen staan ook eerder op de dag vol. Je houd daardoor minder tijd over om onderweg iets te bezichtigen.

In 2013 hebben we Donauwörth niet bezocht, en reden we Harburg voorbij zonder het op te merken. Deze twee plaatsen hebben we dit keer wél bezocht, dat wil zeggen, we zijn met de buzz dwars door Donauwörth gereden, maar vonden er geen parkeergelegenheid, en we hebben geluncht aan de voet van de burcht van Harburg.

dwars door Donauwörth
dwars door Donauwörth
de burcht van Harburg
de burcht van Harburg

Als we net na 15:00 in Rothenburg o. T. aankomen, blijkt de camping van 2013, Tauber Romantik, “völlig belegt”. We rijden daarom maar door naar camping van de buurman, Tauber Idyll, waar nog wat vrije plaatsen zijn.

Het weer vertoont vandaag een flinke dip. Was het gisteren met 33°C en een hoge luchtvochtigheid behoorlijk afzien, vandaag kwam de thermometer niet boven 19°C uit. Zaten we gisterenavond te transpireren in de buzz tijdens een onstuimig onweer, vanavond zitten we in de buzz omdat het buiten met 15°C aan de frisse kant is. Sliepen we afgelopen nacht nog onder een lakentje, voor vannacht hebben we de dekbedden maar weer uit de kast gehaald, want het koelt behoorlijk af. Gelukkig is het naar verwachting morgen prima weer om nog eens naar Rothenburg o. T. te fietsen.

camping in Rothenburg o.T.
camping in Rothenburg o.T.

top

EEN OPENLUCHTMUSEUM
dag 43      za 24 juni 2023
Rothenburg o.T.       0 km

We fietsen vandaag met prima weer, 25°C, naar Rothenburg Ob der Tauber, een kort maar steil klimmetje vanaf de camping. 

We rijden de Altstadt binnen via de Klingentor. We bezoeken natuurlijk de Marktplatz, met het Rathaus, en het Plönlein, hét beeldmerk van Rothenburg. We rijden ook kriskras door de stad, naar de Spitaltor, de Rödertor en de Galgentor. Overal manifesteert de Altstadt zich als een museum. Op verschillende plaatsen is het een rammelmuseum, want de kinderkopjes liggen behoorlijk ongelijk. Gelukkig hebben we vrij brede banden op onze fietsen.

Klingentor
Rathaus
Marktplatz
Plönlein
Herrngasse
Spitalgasse met Siebersturm

top

VOORUIT, ACHTERUIT
dag 44       zo 25 juni 2023
Rothenburg o.T. – Hemsbach       188 km

camping in Hemsbach

We rijden vandaag nog een stukje van de Romantische Straße: via Creglingen en Bad Mergentheim naar Tauberbischofsheim. Daar verlaten we de Romantische Straße en zetten we koers naar Miltenberg, een mooi stadje aan de Main. Als we in de buurt zijn, bij de plaatselijke MacDonalds, ontdekken we dat de camping tot 15:00 gesloten is. We hebben geen zin om een kleine 2 uur in de zon (30°C) voor de poort te wachten tot de Mittagsruhe voorbij is. We merken ook, dat we bij deze hitte een beetje “plaatsjesmoe” zijn geworden. Miltenberg kan wel wachten tot een volgende keer. We besluiten om verder te rijden.

In de buurt van het plaatsje Fürth verschijnt er op het TomTom-scherm een rode streep op de “38”. De doorgaande route is versperd. TomTom stelt een omleiding voor, maar halverwege deze omleiding is TomTom de draad kwijt. We komen in een smal straatje, met aan het einde een wegafzetting. Op de “38” wordt de plaatselijke optocht gehouden. Alle verenigingen komen zwaaiend voorbij. Wij kunnen niets anders dan wachten, want achter ons staat inmiddels nog een auto. Uiteindelijk besluit de chauffeur achter ons, om maar een heel eind achteruit te rijden. Wij besluiten, om dat ook te doen. Loes loopt al wuivend voorop (eigenlijk: achterop), om eventuele nieuwe achterliggers weg te sturen. Na zo’n 300 meter in het smalle straatje vol geparkeerde  auto’s is er eindelijk voldoende plek om te keren. We rijden op het geheugen terug via de gevolgde TomTom-omleiding. Op een gegeven moment zien we borden “Umleitung”. Die brengen ons via smalle straatjes vol geparkeerde auto’s en met veel tegenliggers (die worden immers ook omgeleid) naar de andere kant van het plaatsje. Daar kunnen we weer de “38” op.

We stoppen op een camping in Hemsbach, waar nog net één plaatsje vrij is.

top

TUSSEN DE VULKANEN
dag 45      ma 26 juni 2023
Hemsbach – Schalkenmehren      252 km

We staan op een uitstekende camperplaats bij Schalkenmehren, een klein dorpje in de Vulkaneifel. 

We hebben het drukkend warme weer vanochtend in Hemsbach achtergelaten: 27°C bij vertrek rond 10:00, 23°C bij aankomst rond 16:00 uur. Kwam het afgelopen nacht niet onder de 20°C, voor vannacht wordt een minimum van 11°C voorspeld.

Over de reis kunnen we kort zijn: alleen het laatste stuk, tussen de uitgedoofde vulkanen, verdient het predikaat “bijzonder”. De camperplaats ligt aan een populaire fietsroute, die is aangelegd op het tracé van de voormalige spoorlijn van Daun naar Bernkastel Kues.

camperplaats Schalkenmehren
voormalig station Schalkenmehren

top

WEER IN HET LAND
dag 46    di 27 juni 2023
Schalkenmehren – Berg en Terblijt

camping Berg en Terblijt

We rijden vandaag 167 km, via Daun, Gerolstein, Prüm, “265”, Bülingen, Eupen, Slenaken en Margraten naar een camping in Berg en Terblijt. Daar blijven we nog een paar dagen, voor we weer naar huis rijden. 

top

OMLAAG EN WEER OMHOOG
dag 47       wo 28 juni 2023
Berg en Terblijt       0 km

De dag begint met grijs weer, maar tegen drieën klaart het een beetje op. We gaan maar eens kijken in Valkenburg. 

We fietsen de Cauberg af (niet te hard naar beneden natuurlijk), nemen een terrasje aan de voet van de Cauberg, lopen wat door het centrum (en zien daar nog veel meer terrasjes), kijken even naar de Geul (het water staat behoorlijk laag) en fietsen weer de Cauberg op (niet te hard naar boven, maar dat is logisch; wij zijn per slot van rekening geen MvdP). 

We vergeten foto’s te maken in Valkenburg, maar, vrij naar Marij, iedereen weet vast wel hoe het er daar uitziet.

top

RUST
dag 48      do 29 juni 2023
Berg en Terblijt       0 km

We doen vandaag helemaal niets.

top

DE FA. RIEU IS VOLOP BEZIG
dag 49       vr 30 juni 2023
Berg en Terblijt       0 km

Vandaag fietsen we naar Maastricht.

In oktober 2015 waren we ook in Berg en Terblijt. Op zondag 11 oktober fietsten we naar Maastricht. Volgens ons geheugen was het toen betrekkelijk rustig in de stad. Het Vrijthof en de Markt waren behoorlijk leeg, en je had de lege tafeltjes op de terrassen voor het uitzoeken.

Vandaag is Maastricht overvol. Op de Markt is het markt. Het Vrijthof is geconfiskeerd door de fa. Rieu, want over een week begint de zoveelste concertreeks (verschillende terrassen op het Vrijthof proberen nog, vrije plaatsen voor het concert te slijten). 

Rieu op het Vrijthof
Rieu op het Vrijthof

We concentreren ons dit jaar vooral op de basiliek van Onze Lieve Vrouwe (Sterre der zee). Dat is een typische romaanse kerk: massief en donker. De ingetogenheid van deze kerk contrasteert sterk met het Onze Lieve Vrouweplein. Daar is het een drukte van jewelste. De terrasjes doen er prima zaken.

basiliek van Onze Lieve Vrouwe
basiliek van Onze Lieve Vrouwe
basiliek van Onze Lieve Vrouwe
drukte op het OLV-plein

We fietsen nog even verder naar de Helpoort, via de Sint Bernardusstraat, en horen onderweg een stadsgids vertellen dat het pand op nummer 13 dienst doet als Pension de Ponti in de serie Flikken Maastricht.

Helpoort
Pension de Ponti
scharnierende voetgangersbrug

De terugweg gaat over de Sint Servaasbrug. Net voor onze neus gaan de slagbomen naar beneden, want er komt een schip aan. De rijstrook van de brug wordt geheven. Dat geldt ook voor beide voetgangersstroken, maar deze blijven door de scharnierende en rollende uiteinden voor voetgangers geopend.

top

WEER THUIS
dag 50       za 01 juli 2023
Berg en Terblijt – Tilburg       129 km

Klokslag 11:00 draaien we de straat weer in.