NOORD- EN ZUID-HOLLAND 2024

In 2024 hebben we van 23 mei tot en met 3 juli een (slinger)tocht gereden door Noord- en Zuid-Holland.
In 42 dagen hebben we hebben we 13 etappes gereden, waarbij we 873 hebben afgelegd met de Buzz en 699 km met de fiets.

routekaart
campings en camperplaatsen
inhoud

top

WE ZIJN WEER OP REIS
dag 01 do 23 mei 2024
Tilburg – Den Burg 314 km

We zijn weer begonnen aan onze jaarlijkse voorjaarsreis. Dit keer gaan we niet naar het buitenland. We blijven in Nederland omdat we veel willen fietsen (o.a. om de nieuwe heup van Ted in conditie te krijgen).

Al diverse malen stond Texel op het programma, maar elke keer bleven we onderweg steken en kwamen we dus niet op Texel. Daarom beginnen we dit keer maar op Texel.

We vertrekken vanochtend voor ons gevoel behoorlijk laat. Er moet nog een wasje worden gedraaid, en het fietsenrek van de bus moet worden gereconstrueerd, omdat de nieuwe fiets van Ted toch anders van maat/vorm is dan de vorige. Alle beugels en klemmen moeten worden aangepast/verplaatst. Uiteindelijk vertrekken we pas tegen half twaalf.

Omdat we nog eens over de Afsluitdijk willen rijden, volgen we de A27 tot Almere, om vervolgens via Lelystad, Emmeloord, Joure en Sneek naar de Friese kant van de dijk te rijden. We stoppen op de parkeerplaats bij het monument en het standbeeld van Cornelis Lely, de geestelijk vader van de afsluitdijk. We hebben wat pech met het weer, want het is grijs. 

We rijden door naar Den Helder, waar we de veerboot van 16:30 nemen. Er staan heel veel auto’s te wachten, maar de boot is nog niet voor de helft gevuld. Het lijkt dus, dat het met de belangstelling voor Texel wel mee zal vallen. Dat blijkt een vergissing. Het is erg druk op Texel. De ene na de andere camping in de buurt van De Koog is vol. Uiteindelijk vinden we een plaatsje op een boerencamping tussen Den Burg en Oudeschild. Ook al is de camping “onze tiende poging”, we zijn blij dat we hier terecht zijn gekomen: buitengewoon vriendelijke eigenaren, ruime plaatsen, goede voorzieningen, prima fietsroutes naar alle kanten van het eiland.

top

FIETSEN DOOR DE DUINEN
dag 02 vr 24 mei 2024
Den Burg

We klimmen vandaag maar meteen op de fiets. Die tocht was eigenlijk bedoeld voor a.s. zaterdag, maar dat is een behoorlijk regenachtige  dag. Omdat het vandaag op Texel tegen 17:00 flink gaat regenen, kiezen we voor een korte tocht: een rondje door Midden-Texel (26 km via de knooppunten 51, 50, 48, 16, 17, Paal 17, 17, 20, 21, 71, 66, 77, 56, 52 en 54).

Met een vriendelijk zonnetje rijden we via Den Burg naar de Noordzeekust. Vandaar gaan we door natuurgebied de Texelse Duinen in de richting van De Koog. We rijden door een typisch duinen-bos (met veel berken en naaldbomen). De afstand tot de zee is vrij groot. Je hebt dus nergens zicht op het strand. Daarom slaan we bij Ecomare linksaf naar het strand bij paal 17. Daar staat een strandpaviljoen met een bescheiden kaart. Omdat het al bijna 13:00 uur is, komt als vanzelf de lekkere trek. We gaan dus maar naar binnen.

Na de lunch – het was eigenlijk een middagmaal – fietsen we verder door de duinen naar De Koog. Daar verlaten we de duinen. We rijden terug naar de camping via het schitterende natuurgebied De Waalenburg. Dat is een moerassig gebied van Natuurmonumenten met heel veel vogels (en dus ook met heel veel vogelaars).

Als we tegen 15:00 weer op de camping zijn, is het nog steeds droog. Af en toe komt de zon nog door de wolken, maar het wolkendek wordt steeds dichter. Ook wij zullen niet ontkomen aan de nattigheid die een groot deel van Nederland vandaag heeft geplaagd. En inderdaad, terwijl wij onze dagelijkse weblog schrijven, vallen de eerste druppels.

top

GEEN FIETSWEER
dag 03 za 25 mei 2024
Den Burg

Het weer is flink omgeslagen. Vanaf 14:00 uur zal het gaan regenen. Daarom fietsen we tegen het einde van de ochtend naar Den Burg voor wat boodschappen (o.a. de traditionele zaterdag-haring). 

Rond 14:00 begint het inderdaad met regenen. Af en toe is het droog, maar vervolgens komt er weer een bui.

top

EVEN NAAR OUDESCHILD
dag 04 zo 26 mei 2024
Den Burg

’s-Ochtends is het droog, maar in de loop van de middag zal het flink gaan regenen. Het is dus geen geschikte dag voor een grotere fietstocht, want dan ben je ’s-middags nog onderweg. Daarom fietsen we tegen het einde van de ochtend even naar Oudeschild. In de buurt van de vissershaven pikken we een lekkerbekje met friet. We fietsen wat door het plaatsje en pikken nog een terrasje aan het haventje. We gaan op tijd weer naar de camping.

Tegen 14:00 komt de eerste bui over. Er zullen er nog veel volgen. Vooral die van 20:00 is bijzonder hevig: een echte wolkbreuk.

top

NAAR DE VUURTOREN
dag 05 ma 27 mei 2024
Den Burg

Vandaag is het de hele dag droog. Er staat een stevige wind (met uitschieters naar windkracht 5). 

We fietsen vandaag naar de vuurtoren op het noordelijkste puntje van Texel (40,4 km via de knooppunten 54, 59, 37, 36, 35, 34, 32, 31, 29, 28, 27, 22, 23, 61, 60, 77, 56, 52 en 54). 

Bij knooppunt 37 komen we op de Lancasterdijk, de dijk langs de Waddenzee. Het is er prachtig fietsen, met zicht op Vlieland. Binnendijks is Texel aan de oostkant vooral een typisch poldergebied, met hier en daar wat nattere gebiedjes waar het wemelt van de vogels. 

Iets voorbij De Cocksdorp maakt de dijk plaats voor duinen. Op het puntje van het eiland staat de vuurtoren. Hier draaien we naar het zuiden. Direct hebben we de wind volop tegen. We rijden door een schitterend open duingebied, dus geen bomen zoals tijdens de rit van vrijdag.

Bij knooppunt 22 slaan we linksaf. We rijden door het poldergebied van Texel naar de camping.

top

OM DE ZUID
dag 06 di 28 mei 2024
Den Burg

Vandaag is het weer veel beter dan aanvankelijk voorspeld. Er zijn maar weinig wolkjes aan de lucht. Het waait nog steeds behoorlijk hard, en het is behoorlijk fris (15ºC).

We fietsen vandaag het zuidelijke rondje (35 km via de knooppunten 54, 38, 39, 40, 25, 01, 06, 08, 09, 10, zijweg naar het strand bij Paal 9, 10, 11, 05, 15, 16, 48, 50 en 51).

Bij Oudeschild rijden we weer de Waddenzeedijk op. Vanaf die dijk hebben we een prachtig zicht over de Waddenzee. Iets verder komen we bij de veerhaven. Er is net een veerboot binnengelopen, en er komen, naast de nodige auto’s, campers en vrachtwagens, heel veel fietsers aan land. Gelukkig gaan de meeste fietsers de andere kant uit, zodat we al weer snel het fietspad voor ons zelf hebben. 

Via Den Hoorn, een slaperig, knus dorpje – de pannenkoekenbakker is gesloten – rijden we naar knooppunt 10. Daar nemen we de zijweg naar Paal 9. Het strand aldaar kan elke vergelijking met een Spaans strand glansrijk doorstaan. 

We fietsen weer terug naar knooppunt 10, waar we de route in noordelijke richting vervolgen. We rijden aanvankelijk door een mooi open duingebied, vergelijkbaar met de duinen bij de vuurtoren, maar rijden al snel door een bosgebied. In dat bosgebied stuiten we op een fietsersfile. Door de vele regen van de laatste tijd is een duinmoerasje “buiten de oevers getreden”, waardoor op het fietspad wel een halve meter water staat. Via een vlonderpaadje door het moerasje kunnen we verder lopen, maar op dat vlonderpaadje is geen ruimte voor tegenliggers. Gelukkig is er al snel een tegenligger die hoffelijkheid belangrijker vindt dan het recht van de sterkste, en krijgen we de gelegenheid om verder te gaan. Aan de rand van het bos passeren we een aantal runderen.

Via het inmiddels bekende poldergebied en Den Burg rijden we terug naar de camping. We zijn nog ruim op tijd om de fietsen weer op de fietsendrager te zetten, voordat tegen 17:00 uur de regen weer met bakken naar beneden komt. 

top

NAAR DE OVERKANT
dag 07 wo 29 mei 2024
Den Burg – Warmenhuizen 49 km

Na 6 dagen op Texel rijden we weer de veerboot op. Vanaf Den Helder is het nog maar een kort ritje naar een SVR-camping in Warmenhuizen, iets ten noorden van Alkmaar en in de buurt van de Schoorlse Duinen.

Over het weer hebben we, op een klein buitje na, niets te klagen. De wind gaat in de loop van de middag liggen. De zon schijnt geregeld. Om 19:00 uur is het nog 17°C.

top

NAAR DE WERING
dag 08 do 30 mei 2024
Warmenhuizen

Het is de hele dag droog, overwegend bewolkt, soms breekt er een zonnetje door, kortom, het is een fiets-dag.

Er zijn van die topografische namen die je ooit op school hebt geleerd, die voor eeuwig in het geheugen zijn gegrift. Opvallende namen van plaatsen waar je waarschijnlijk nooit zult zijn, tenzij je toevallig toch in de buurt bent. Een mooi voorbeeld is Dokkumer Nieuwe Zijlen. In dat rijtje hoort ook de Hondsbossche Zeewering.

We zijn in de buurt, dus fietsen we vandaag naar (en voor even ook over) de Hondsbossche Zeewering (36 km, via de knooppunten 44, 45, 47, 46, Paal 29, 20, 39, 22, 73, 21, 45, en 44).

Via Schoorl rijden we naar de Schoorlse Duinen. Delen zijn bebost, maar het grootste deel bestaat uit een schitterend duinlandschap. Het is er vrij nat, dus moet er soms met de fiets door het duinzand worden “gekluund”, omdat het fietspad onder water staat.

Ten noorden van de Schoorlse duinen begint de Hondsbossche Zeewering. Deze dijk ligt daar maar te wachten, tot ie ooit dienst moet doen. Hij ligt niet direct aan zee, maar achter een akelig smal rijtje duinen, dat wellicht ooit kan sneuvelen bij een zware storm. Het fietspad ligt boven op het duinenrijtje. We zien de werkloze dijk rechts naast ons liggen. 

Net voor Petten gaan we landinwaarts (daarbij rijden we dus even over de dijk). Via de polder rijden we weer naar Schoorl, en vandaar terug naar de camping.

top

KAAS, KAAS EN NOG EENS KAAS
dag 09 vr 31 mei 2024
Warmenhuizen

We hebben o.a. voor Warmenhuizen gekozen, omdat het niet ver van Alkmaar ligt (pakweg 10 km). Als je Alkmaar bezoekt, dan is vrijdag voor toeristen de favoriete dag, want dan is er de kaasmarkt. Daarom rijden we vanochtend naar Alkmaar.

Er staat een stevige noordenwind. Die hebben we op de heenweg langs het Noordhollandsch Kanaal gerieflijk in de rug. Onderweg blijkt de voorspelde miezer inderdaad te vallen, maar eenmaal in Alkmaar wordt het ineens een serieuze plensbui. Gelukkig passeren we op dat moment een Dönerzaak die ook doet in cappuccino en appeltaart. Genoeg redenen dus om daar te gaan schuilen.

Na de plensbui rijden we het centrum in. Op het Waagplein wordt de kaasmarkt “opgevoerd”. Het is immers een toneelstuk. De kazen worden ‘s-ochtends aangevoerd door een paar grote trucks en een nostalgisch bootje. Ze worden met houten karren naar het plein gebracht (door de kaki jasjes) en daar op stapels gelegd (door de blauwe jasjes). Vervolgens komen de kaasdragers met hun kaasbaar wat kazen ophalen. Die brengen ze naar de waag. Na het wegen brengen ze de kazen naar een van de houten karren. Die karren brengen de kazen naar de vrachtwagens. Daarmee is de cirkel rond. 

Het moet gezegd, de binnenstad van Alkmaar is best wel mooi. Er staan nog veel historische gebouwen. Jammer genoeg staan er vrij veel modernere gebouwen tussen. Er is dus geen sprake van een uniform historisch beeld.

Voor de terugweg kiezen we voor de route die deels door Alkmaar-Noord gaat. Daar hebben we minder last van de tegenwind. 

top

NIET VOLGENS PLAN
dag 10 za 1 juni 2024
Warmenhuizen – Wervershoof 34 km

We steken vandaag, eerder dan gepland, de kop van Noord-Holland over, van de Noordzee naar het IJsselmeer. We staan op een boerderijcamping bij Wervershoof.

De ochtend verloopt niet geheel volgens verwachting. We hebben voor vandaag een rustdag gepland. Omdat we de bestelde croissants pas na 09:00 kunnen ophalen (ze worden geleverd door een nabijgelegen zorgboerderij, slapen we uit en doen het vervolgens lekker rustig aan. Om 11:00 uur komt de dochter van de beheerster enigszins geagiteerd informeren hoe het gaat met ons vertrek. Onze plaats is immers aan een ander toegezegd. Als wij antwoorden dat we bij het inchecken duidelijk aan haar moeder hebben gezegd, dat we voor 4 á 5 dagen willen blijven, wordt ze een beetje kribbig. Er is desnoods nog wel een andere plaats voor ons, maar deze plaats moet vrij. De nieuwe gasten staan al te wachten. We overwegen nog even om ook kribbig te worden (“dit is jullie eigen organisatieprobleem, dus los het maar lekker zelf op”), maar we komen tot de conclusie dat we “het hier wel hebben gezien”, dus we maken de bus rijklaar. 

Nog geen 30 minuten later komen we aan op de camping in Onderdijk, een kern van Wervershoof. Zoals gebruikelijk, wordt de camping beheerd door de boerin, in dit geval een Poolse.

top

NAAR MEDEMBLIK
dag 11 zo 2 juni 2024
Wervershoof

We fietsen vanmiddag met een flinke tegenwind naar Medemblik. Om eerlijk te zijn, Medemblik valt wat tegen: 

  • Het kasteel, Kasteel Radboud, is eigenlijk maar een kasteeltje, dat op rustige zondagen (zoals vandaag), vroeg wil sluiten. 
  • Het stadje kent alleen rond de haven historische panden. Helaas staan daar ook nietszeggende modernere gebouwen tussen.
  • Op het tramstation (stoomtram Hoorn-Medemblik) is het heel erg leeg.

Het stadje is vooral populair bij zeilers. Er liggen knapen van zeiljachten in de havens. De zeilers zijn massaal op de Oosterhaven aan wal gekomen om te borrelen. Blijkbaar vinden zij ons, de fietsende landrotten, maar lastig, want ze mopperen behoorlijk op ons als wij via het fietspad door hun borrel lopen. We halen onze schouders op, en fietsen met een stevige wind in de rug weer naar de camping.

Morgen rijden we, volgens het oorspronkelijke schema, verder naar Wijdenes, in de buurt van Hoorn.

top

LANG LEVE DE KRUIMELDIEF
dag 12 ma 3 juni 2024
Wervershoof – Wijdenes 18 km

We schuiven vandaag een klein stukje op, wel 18 km. We staan nu op een camping in Wijdenes, ergens tussen Hoorn en Enkhuizen.

Het vertrek vanochtend had overigens wel wat voeten in de aarde. Gisterenavond hadden we een massa muggen in de bus. Blijkbaar is de drassige grasbodem van de camping een goede broedplaats voor die beesten. We hebben tot middernacht jacht gemaakt op de muggen. Uiteindelijk meenden we muggenvrij te zijn. Een vergissing. Vanochtend zaten er zo’n twintig muggen tegen het gordijn, dat aan het hoofdeind van de bedden hangt. Dit deed ons denken aan ons verblijf in Vilhelmina, Zweden, 2022. Toen hadden we ook een muggen-invasie. De Zweedse mug was echter goed te vangen. De noordhollandse mug is veel gewiekster: waakzaam, snel, wendbaar. 

We realiseren ons vanochtend, dat we een kruimeldief bij ons hebben (zo eentje met een stekker en een lang snoer). Kun je daarmee muggen vangen? Nou en of! Binnen 2 minuten zijn alle zichtbare muggen het haasje. En doeltreffend. De stofkamer van de kruimeldief zit vol met bloedsporen.

top

RUSTDAG
dag 13 di 4 juni 2024
Wijdenes

Vandaag hebben we een rustdag.

top

NAAR HOORN
dag 14 wo 5 juni 2024
Wijdenes

Vandaag fietsen we naar Hoorn. Via Wijdenes (knooppunt 67) rijden we naar de IJsselmeerdijk (knooppunt 80). Over die dijk gaan we, met alweer een stevige tegenwind, naar Hoorn. 

We komen de stad binnen bij de Oosterpoort. Iets verder slaan we linksaf en rijden we via de Oude Doelenkade langs de binnenhaven. Op de hoek met de Korenmarkt houden we een lunchpauze. We passeren vervolgens de Hoge Brug en komen op de Veermanskade. Dit is waarschijnlijk het bekendste deel van Hoorn, met de Hoofdtoren, de Scheepsjongens van Bontekoe en een rijtje bijzonder fraaie huizen.

Na een bezoekje aan het Oostereiland rijden we naar het centrum. Via de Grote Oost (mooie gevels, de meeste hellen voorover) fietsen we naar de Roode Steen. Ook hier staan weer fraaie gebouwen, o.a. de Waag. Hier staat ook het discutabele standbeeld van J.P. Coen (voor hoelang nog?). 

We slaan de Kerkstraat in en zien daar de tot hotel verbouwde kerk. Heel bijzonder, een kerk met zo ontzettend veel dakramen. Aan het einde van de Kerkstraat steken we binnendoor naar de Singel/Achter de Vest, waar we de Mariatoren vinden. Vandaar is het niet ver meer naar de Oosterpoort, waar we aan de terugtocht over de dijk beginnen (met een stevige wind in de rug).

top

NAAR ENKHUIZEN
dag 15 do 6 juni 2024
Wijdenes

We fietsen vandaag naar Enkhuizen (35 km, heen over de dijk – knooppunten 67, 09, 10, 47, 28, 12, 92 en 30 – de terugweg gaat binnendoor via De Buurt – knooppunten 30, 92, 12, 28, 47, 46 en 11).

We vertrekken wat later, want er is voor de ochtend wat regen voorspeld. Daarom besluiten we, om niet naar het Zuiderzeemuseum te gaan, want dat sluit al om 17:00 uur. En, als je door Wijdenes, Oosterleek en De Buurt fietst, zie je het Zuiderzeemuseum ook. Je mist dan wel de kleurrijke interieurs, maar dat proberen we op Marken nog te compenseren.

Enkhuizen komt net zo oud over als Hoorn, maar het oogt heel anders. Begrijpelijk, want visserij, vooral haring, is toch heel wat anders dan de VOC. In Enkhuizen zie je dus nagenoeg geen grote patriciërshuizen. Alles is kleinschaliger, de straten én de gebouwen. De Breedstraat is helemaal niet zo breed, maar veruit de breedste straat van het oude centrum. 

We beginnen, na een lunch in de buurt van de Wester (een houten klokkentoren), de verkenning van Enkhuizen met een fietstocht over de wallen, van bastion naar bastion. Daarna zoeken we de Waag, het Stadhuis en de oude Stadsgevangenis op. Aan het eind van de Breedstraat gaan we naar de Dromedaris, het meest bekende gebouw van de stad. We fietsen verder langs de Oude Haven en zien daar nog een paar opvallende gebouwen, zoals het Snouck van Loosenhuis en het voormalige Marktmeestershuis. Hierna nemen we afscheid van Enkhuizen .

top

DE JACHTHAVEN
dag 16 vr 7 juni 2024
Wijdenes – Monnickendam 37 km

Na een bescheiden ritje staan we op de camperplaats van de jachthaven in Monnickendam. Onderweg, in Oosthuizen, doen we nog wat boodschappen.

Vroeg in de avond komt de plaatselijke zeilschool zich pal voor onze neus klaarmaken voor een les op het Markermeer. Dat is leuk om te zien.

top

DA’S ANDERE DIJK
dag 17 za 8 juni 2024
Monnickendam

Vandaag fietsen we naar Edam en Volendam. Het was de bedoeling om in Volendam de boot naar Marken te nemen, maar bij de steiger aangekomen, bleek deze pas vanaf 1 juli te varen. Het wordt dus een bescheiden rondje (26 km via de knooppunten 55, 56, 99, 96, 95, 97, 98, 99, 56 en 55).

Monnickendam en Edam hebben wel wat van Enkhuizen: kleinschalig, vrij kleine oude huizen, smalle straatjes, smalle grachten. Het was er rustig. 

Hoe anders is het in Volendam op de dijk en de zijstraatjes van die dijk. Ook hier herken je nog wel de oorspronkelijke kleinschaligheid van het vissersdorp, maar op de dijk is het een en al toerisme: veel terrasjes, souvenirshops, adresjes waar je in klederdracht op de foto kunt. Menige “houten” gevel is er inmiddels van kunststof. We vinden het niet erg, om de drukte van Volendam weer achter ons te laten.

top

WAT EEN WIND
dag 18 zo 9 juni 2024
Monnickendam

We fietsen vandaag een rondje Marken – Durgerdam – Broek in Waterland (43 km via de knooppunten 52, 51, 52, 77, 79, 78, 47, Durgerdam, 47, 44, 43, 42, 40, 41, 01 en weer naar de camperplaats). Vooral het stuk van Marken naar knooppunt 40 is hard werken, zelfs met ondersteuning. Het is bij vlagen windkracht 5, en als die wind schuin van voren komt, dan moet je wel “op de wind gaan leunen”, anders wordt je omgeblazen. Hard werken dus, maar ook opwindend.

We rijden eerst via de Dam naar Marken, een typisch vissersdorp. Het is er gezellig druk. In een cafeetje aan de haven trakteren we ons op cappuccino met appeltaart, om de verjaardag van Frans R. te vieren.

Vanuit Marken volgen we de Dam en de Zeedijk richting Durgerdam. Aan het begin van de dijk staat een bord “doorgaand verkeer gestremd I.v.m. dijkverzwaring”, maar volgens de uitbater van een snackwagen geldt dat niet voor fietsers. We vervolgen dus onze rit over de Zeedijk. Bij knooppunt 79 staat echter een zeer uitzonderlijk bord (zie de foto), waarop we onze weg via de polder voortzetten. We zien de skyline van Amsterdam steeds duidelijker worden. Uiteindelijk komen we in Durgerdam. Dat zou een goed verzorgd yuppendorp zijn, maar dat valt ietwat tegen. Voldoende yuppen, maar ook wel wat achterstallig onderhoud aan de houten (voormalige) visserswoningen. 

Vanuit Durgerdam rijden we westwaarts, via Ransdorp en Zunderdorp, naar Broek in Waterland. Dat plaatsje is “best wel aardig”, maar we nemen deze omweg vooral, omdat ze in Broek uitstekende pannenkoeken schijnen te bereiden. Het moet gezegd, de pannenkoeken van de Witte Swaen zijn uitstekend. 

Via het fietspad langs de provinciale weg rijden we terug naar de camperplaats.

top

VAST IN DE MODDER
dag 19 ma 10 juni 2024
Monnickendam – Wormer 45 km

Na een rit van 45 km belanden we op een boerencamping bij Wormer. We willen hier twee tochten maken: eentje naar de Zaanse Schans en eentje naar de Beemster (De Rijp en Middenbeemster). Het weer zit hier echter, net als in de rest van het land, nogal tegen. Het regent al de hele dag, en er staat een flinke wind (kracht 5). De vooruitzichten zijn niet erg aantrekkelijk. Daarom kiezen we er vanochtend voor, om niet rechtstreeks naar Wormer te rijden, maar met een omweg via de Beemster. Dan hebben we dat “alvast gehad”. We moeten concluderen, dat Middenbeemster een aardig plaatsje is, en dat De Rijp bijzonder fotogeniek is. Met regendruppels op de voorruit zijn er echter geen indrukwekkende foto’s te maken.

De bodem op de camping is heel erg drassig. Het is dan ook niet verbazingwekkend, dat de voorwielen beginnen te slippen als we wat achteruit willen rijden, omdat we met de schuifdeur precies boven een grote plas zijn gestopt. Een klein stukje gaat dat achteruitrijden nog wel goed (net genoeg om geen last meer te hebben van de plas), maar als er een klein bultje moet worden genomen, verliezen de voorwielen hun grip en graven ze zich in. De campingmevrouw maakt er niet zo’n punt van. Als jullie willen vertrekken, kom ik wel met de shovel langs. We zullen straks, als het is gestopt met regenen, eens kijken, waar de sleepkabel kan worden bevestigd.

Ik hoop, dat er een trekoog aan de achterkant onder de wagen zit, want de fietsendrager is waarschijnlijk niet op dergelijke krachten berekend.

top

WEER LOS
dag 20 di 11 juni 2024
Wormer

Volgens Weeronline en Buienalarm zal het de hele middag stevig regenen. Daarom blijven we maar op de camping. In de loop van de middag blijkt overigens, dat Buienradar gelijk heeft met de weersvoorspelling: het blijft de hele middag droog.

Het is niet alleen een prettige rustdag, maar ook een nuttige. ’s-Middags ontdekken we, dat de buzz ook aan de achterkant en trekoog heeft. De zoon van Sonja, de boerin, trekt de bus in het begin van de avond los uit de modder.

top

MOLENS, KOEKJES EN KOFFIE
dag 21 wo 12 juni 2024
Wormer


Vandaag fietsen we via de oostelijke oever van de Zaan naar Zaandam. Onderweg komen we langs de Zaanse Schans. Dit is het restant van de oer-industrie in Zaandam e.o.. Er staan nog vier werkende molens, elk met een eigen specialiteit (v.l.n.r. op de foto: houtzagerij, oliemolen, verfmolen, specerijenmolen). Door deze industriële functies wijken de molens van de Zaanse Schans sterk af van de (wellicht nog bekendere) molens van Kinderdijk. Die zijn er voor het droogmalen van het achterland.

We fietsen verder langs de oostelijke oever van de Zaan en komen al snel in een rommelig industriegebied. Vrijwel alle bedrijven lijken wel iets te maken te hebben met voedsel. Weer iets verder komen we in een arbeiderswijk: links liggen smalle straatjes met kleine huizen, rechts ligt oude industrie, hier en daar vervangen door moderne woonblokken. Ter hoogte van het centrum van Zaandam (bij knooppunt 70) steken we de Zaan over en lopen via de Gedempte Gracht het voetgangersgebied in. Aan het einde van die straat ligt het meest merkwaardige hotel van Nederland: het Inntel-hotel lijkt te bestaan uit een flink aantal op elkaar gestapelde Zaanse huisjes.

top

TERUG NAAR DE KUST
dag 22 do 13 juni 2024
Wormer – Bakkum 46 km

Het kost vanochtend toch nog enige moeite om de bus van z’n plaats te krijgen. Loes moet al duwend een handje helpen. Zo komen we los uit de kuilen die in de natte veengrond vanzelf ontstaan als er een tijdje een voertuig staat (inklinking).

Zo’n 24 km verder komen we aan bij een kleinere camping in Bakkum (we staan dus niet op die immense camping waar half Amsterdam een seizoensplaats heeft). ’s-Middags gaan we nog boodschappen doen in het centrum van Castricum.

top

DOOR DE DUINEN
dag 23 vr 14 juni 2024
Bakkum

We fietsen vandaag hoofdzakelijk door het Noordhollands Duinreservaat (46 km via de knooppunten 15, 23, 35, 34, Strandslag 40, 14, 25, 29, 30, Egmond, 30, 29, 25, en 15).

We rijden eerst naar het zuiden, richting Heemskerk. De route gaat door een vrij eentonig bosrijk gebied. Ter hoogte van het gehucht Noorddorp draaien we naar het westen, richting kust. Aanvankelijk gaat het nog steeds door een bos. Halverwege wordt het terrein open. We zitten nu echt in de duinen. Een stukje voorbij knooppunt 34 komen we aan het strand van Heemskerk (Strandslag 40), waar we het strandpaviljoen bezoeken voor de lunch. 

Na de lunch gaat het in noordelijke richting, naar Egmond aan Zee. De route gaat nog steeds door een open duingebied. Het is er mooi, maar minder indrukwekkend dan in de duinen op Texel of bij Schoorl. Links en rechts is te zien, dat er de laatste tijd veel regen is gevallen. Gelukkig is de fietsroute inmiddels overal weer droog. Verschillende zijpaden zijn wel nog afgesloten i.v.m. hoog water. Naast het fietspad zijn nog veel natte plekken, soms bevolkt door indrukwekkende, onverstoorbare Schotse Hooglanders. 

Na een gemeen klimmetje rijden we Egmond aan Zee binnen. Dit is een typische badplaats met hotels en appartementenblokken. Het strand is met zonnig weer ongetwijfeld aangenaam, maar vandaag is het er grijs en winderig. 

top

LUIERDAG
dag 24 za 15 juni 2024
Bakkum

Vandaag is een luierdag. Het weer, veel wind en verschillende regenbuien, laat ons ook niet veel keuze. Tussen de buien door doen we boodschappen in Castricum. Het is zaterdag, dus we gaan naar een viswinkel voor de zaterdagse haring.

top

AAN DE LIEDE
dag 25 zo 16 juni 2024
Bakkum – Haarlemmerliede 29 km

Vandaag staan we, na alweer een korte rit (29 km), op een camperplaats bij een jachthaven in Haarlemmerliede. We zijn in deze streek, omdat we Haarlem en de Kennemer Duinen willen bezoeken. 

In deze omgeving zijn niet zo veel campings/camperplaatsen. Eigenlijk zijn er maar twee met acceptabele reviews: een mega-camping in Bloemendaal aan Zee en de kleine camperplaats in Haarlemmerliede. In Bloemendaal aan Zee sta je voor €60 per nacht midden in de duinen, waar je met de wind van de laatste dagen rekening moet houden met “zandstormpjes”. In Haarlemmerliede sta je voor €25 per nacht op een stevig grasveld naast een jachthaven. We kiezen voor rust en een redelijke prijs.

top

DE KENNEMER DUINEN
dag 26 ma 17 juni 2024
Haarlemmerliede

Vandaag is het geweldig fietsweer. We rijden door de Kennemer Duinen, officieel het Nationaal Park Zuid-Kennemerland (48 km via de knooppunten 24, 23, 22, 01, 21, 19, 21, 36, 37, 77, 79, 18, paviljoen Parnassia, 18, 19, 99, 07, 34, 20, 01, 22, 23, en 24).

We rijden via vrij drukke wegen, met veel fietsonvriendelijke verkeerslichten, dwars door Haarlem. Bij knooppunt 21 begint het aantrekkelijke deel van de tocht. De bewegwijzering is er echter niet duidelijk. We belanden bij “19”, terwijl het de bedoeling is om naar “36” te rijden. We keren dus om. 

Via een behoorlijk geaccidenteerd bospad fietsen we naar Zandvoort. Als het terrein meer open wordt, zie je de grote blokkendozen van Zandvoort in de verte opdoemen. Gelukkig heeft Zandvoort ook nog een al wat ouder, knus centrum. 

Eenmaal op de boulevard is het echter behoorlijk slikken: veel blokkendozen (hotels en appartementen, sommige appartementenblokken zijn nogal onderkomen), veel parkeerplaatsen, veel snackwagens, een vrijwel verlaten strand. Iets noordelijker ligt het circuit. Vanaf de boulevard is er niet veel te zien van de baan zelf. Het duinlandschap rond het circuit is wel erg mooi.

We fietsen bij “18” verder door een prachtig duinlandschap naar het strandpaviljoen Parnassia. Daar stuiten we op een bord “verder fietsen niet mogelijk i.v.m. hoog water”. Tegenliggers bevestigen dit met de opmerking “het komt tot kniehoogte”. We rijden dus maar terug naar “18”, waar we de Zeeweg richting Haarlem volgen.

Bij “19” is weer een fietspad dat linksaf de duinen in gaat. Ook hier staat een waarschuwing voor hoog water, maar er komen wielrenners via dat pad onze kant uit, waaruit we concluderen dat het met die wateroverlast wel mee zal vallen. We fietsen via een fraai fietspad richting Santpoort-Zuid. Bij de ruïne van Brederode verlaten we de duinen. We rijden via Bloemendaal (daar is het echt heel erg duur) naar Haarlem, waar we nog wat inkopen doen. 

top

AAN HET SPAARNE
dag 27 di 18 juni 2024
Haarlemmerliede

We bezoeken vandaag het centrum van Haarlem. Een monumentale stad, maar ook een gezellige stad.

We rijden langs de meeste bezienswaardigheden uit de lijst van Tripadvisor: 

  • de Grote Markt, met de Sint Bavo (niet te verwarren met de Kathedrale Basiliek die ook naar Sint Bavo is genoemd), de Vleeshal (vroeger werd hier al het vlees verkocht, nu is het een dependance van het Frans Hals Museum), het stadhuis en het beeld van Laurens Janszoon Coster (voor Haarlem nog steeds dé uitvinder van de boekdrukkunst),
  • verschillende eeuwenoude hofjes, waarvan het Hofje van Bakenes, het Hofje van Staats en het Hofje van Noblet de meeste indruk maken,
  • de Amsterdamse Poort, het enige overblijfsel van de oude stadsmuur, die ooit 14 poorten had.

We fietsen kriskras door het centrum, via smalle straatjes en langs oude grachten. Het is er prima fietsen, want er is relatief weinig verkeer in het centrum. Dat verandert  aanmerkelijk als we het centrum achter ons laten en weer langs de N200 rijden: wat een drukte en wat een herrie. 

top

NAAR ZUID-HOLLAND
dag 28 wo 19 juni 2024
Haarlemmerliede – Rijnsburg 32 km

Vandaag doen we er 32 km over om in Rijnsburg te komen. Daarmee zijn we in Zuid-Holland. We zijn hier met twee doelen: Leiden en de duinen tussen Wassenaar en Noordwijk.

In Haarlem rijden we langs de Leidsevaart. Daarbij passeren we die andere Sint Bavo, de basiliek van het bisdom Haarlem. Het is een zeer imposante kerk, die wordt gerekend tot de vijf grootste kerken die zijn gebouwd tussen 1850 en 1950. Door de vele bomen in de omgeving is het lastig om een goed beeld van deze kerk te geven.

Als we in Rijnsburg op de camperplaats aankomen, is er geen enkel wolkje meer aan de lucht te bekennen. Alle reden dus, om de luifel uit te draaien. Als we in de loop van de middag nog even naar Rijnsburg fietsen, voor wat boodschappen, is het voor de eerste maal tijdens deze reis, dat het verantwoord is om vest en regenjack in de tas te laten.

top

DE KLOK IN DE DUINEN
dag 29 do 20 juni 2024
Rijnsburg

De klok in de duinen

We fietsen vandaag door de duinen tussen Noordwijk en Scheveningen (47 km via de knooppunten 94, 96, 98, 37, 41, 64, 23, 22, 63, 97, 41, 40, 44, 35, 44, 46, 47, 43, 58, 34, 92, 95, 96 en 94).

We rijden eerst binnendoor naar Noordwijk. Via de villawijk van Noordwijk komen we aan de kust. Het is er rustig, en nog een beetje grijs. Vanuit Noordwijk gaan we via een prettig fietspad door de fraaie Coepelduinen richting Katwijk. 

In Katwijk leggen we, geheel volgens gewoonte, bij een strandpaviljoen aan voor een lunch. Na de lunch merken we, dat het wat warmer is geworden. De vesten kunnen in de fietstas. We rijden door de Berkheide, onderdeel van de Hollandse duinen, verder richting Scheveningen. 

Iets voor Scheveningen, bij knooppunt 40, slaan we linksaf. Bij het volgende knooppunt (44) slaan we rechtsaf. We rijden naar de Waalsdorper Vlakte, bekend als de plaats waar tijdens de Tweede Wereldoorlog verschillende verzetslieden zijn gefusilleerd. We zien er o.a. de Bourdonklok, die elk jaar, op 4 mei, wordt geluid tijdens de dodenherdenking. Overigens, de Waalsdorper Vlakte is allerminst vlak.

We rijden via Wassenaar (er is daar geen rijtjeshuis te bekennen) terug naar de camping.

top

LUIERDAG
dag 30 vr 21 juni 2024
Rijnsburg

Vandaag is een luierdag. Het weer is vrij beroerd. Vooral ‘s-middags regent het vrijwel voortdurend.

top

NAAR LEIDEN
dag 31 za 22 juni 2024
Rijnsburg

Vandaag fietsen we naar Leiden (23 km via de knooppunten 94, 26, 75, 05, 04, 16, slingeren door Leiden, 16, 04, 05, 75, 26 en 94). In de ochtend is het nog wat frisjes, maar in de loop van de middag breekt de zon goed door en kunnen de vesten weer in de fietstas.

We fietsen via Oegstgeest naar Leiden. We komen bij de Morspoort het oude centrum binnen. We slaan rechtsaf, naar Molen de Put en rijden verder over de Rembrandtbrug.

Vandaar volgen wij een op Tripadvisor gebaseerde tocht door de stad. We gaan allereerst, via het Galgewater, naar het indrukwekkende Rapenburg (o.a. met het Rijksmuseum van Oudheden).

We slaan linksaf, naar de Pietersbuurt. Daar vinden we het Gravensteen (ooit de gevangenis van Leiden) en de voormalige Pieterskerk. De kerk (helaas gesloten voor het publiek) is zó imposant, dat ie niet in één beeld te vangen is. Opvallend zijn de huizen, die tegen het koor van de kerk leunen. 

In de directe omgeving van de Pieterskerk is genoeg te bezoeken. Er zijn verschillende gezellige smalle straatjes met horeca en winkeltjes. Pal naast de kerk lig het Jan Pesijnshof, opgericht voor bejaarde leden van de Waalse Hervormde Kerk. Naar “hofjesnormen” zijn de woningen betrekkelijk groot (met 2 bouwlagen en een kap). We missen de luiken, die er oorspronkelijk toch wel moeten zijn geweest.

Niet veel verder ligt het Heilige Geesthofje uit 1920-1926. Dit nog jonge hofje mist de kleine details die de oudere hofjes zo mooi maken (zoals een kleiner formaat baksteen en kleine raampjes met luiken). Onderweg naar het derde hofje, het Schachtenhof, zien we toevallig aan de linkerkant een poort met het opschrift Sint Anna Aalmoeshuis. Dit hofje staat niet op de Tripadvisor-lijst, maar het is “by far” het mooiste hofje dat we vandaag bezoeken (met zeer gastvrije bewoners die met plezier een rondleiding geven). We raden je aan om het eens te googelen, dan lees je vanzelf over de Leidse buskruitramp, de onvoltooide kapel van het hofje en de oudste gebrandschilderde ramen van de wereld. We rijden nog even naar het Schachtenhof, maar dat haalt het absoluut niet bij Sint Anna.

We fietsen het centrum in en raken verzeild in een wirwar van zaterdagsmarkten en braderiën. In al die drukte bezoeken we de burcht van Leiden, de Koornbrug en het stadhuis. We rijden over de Breestraat, met de Waalse kerk en het Gemeenlandshuis van Rijnland (zetel van het Hoogheemraadschap, dat al in 1760 verantwoordelijk was voor de droge voeten in dit gebied) en nemen bij de Morspoort afscheid van een zeer fotogenieke stad. We gaan “terug naar Oegstgeest”, doen nog wat boodschappen in Rijnsburg, en rijden weer naar de camping.

top

DAN MAAR NAAR HAASTRECHT
dag 32 zo 23 juni 2024
Rijnsburg – Haastrecht (via Zoetermeer) 54 km

We willen vandaag naar een grote camperplaats ergens tussen Zoetermeer en Pijnacker. We willen nl. Delft bezoeken, maar de campings in Delft zijn allemaal volgeboekt. Dat blijkt ook het geval met de Zoetermeerse camping, die wij vanochtend voor de zekerheid hebben gebeld. We passen daarom het programma aan, en rijden door naar Haastrecht, in de buurt van Gouda. Onze opties hier zijn b.v. Gouda (alweer kaas), de Reeuwijkse Plassen, Oudewater en Schoonhoven.

We staan aan de rand van een camperplaats bij een boerderij in de buurt van Haastrecht. We hebben een prachtig uitzicht over de landerijen.

top

HET GOUDSE STRAND
dag 33 ma 24 juni 2024
Haastrecht

We fietsen vandaag een bescheiden rondje langs de Reeuwijkse Plassen en door Gouda (33 km, langs de knooppunten 35, 50, 47, 48, 45, 21, 20, 49, 48, 45, 46, 42, 41, 40, 51 en 35).

Het fietsen langs de Reeuwijkse Plassen is een wisselend genoegen. De fietspaden zijn er uitstekend, maar er zijn maar een paar stukken, waar je goed zicht hebt op het water. Meestal rijdt je achter een hoge rietkraag, of staan er (vaak uitbundige) woningen met hoge heggen/hekken tussen het fietspad en het water. 

Gouda valt een beetje tegen. De markt is omgetoverd tot een groot beach-volleybal-terrein. Daarmee is de authentieke uitstraling van de markt met daarop het stadhuis, zwaar aangetast. Een tweede tegenvaller is, in de loop van de middag, dat de wind volledig gaat liggen, waardoor het in de stad erg warm wordt. We laten daarom het Trip-advisorrondje voor wat het waard is, en zoeken (en vinden) een schaduwrijk plaatsje op een terras.

Het laatste akkoord van Gouda valt weer mee. Vanaf de Uiterste Brug heb je een fraai zicht op de Westhaven (linkerzijde) en de Oosthaven (rechterzijde), met op de achtergrond de toren van de Sint-Janskerk.

top

EN DE BOER WERKTE DOOR
dag 34 di 25 juni 2024
Haastrecht

Vandaag is een rustdag. We kijken de hele dag met plezier naar het werk op de boerderij. Het bedrijf heeft ruim 70 ha grasland. Dat is, t.g.v. de drassige grond, al een tijd niet meer begraasd en ook niet meer gemaaid. Het is nu droog genoeg om de koeien los te laten, maar die willen het (te) lange gras niet eten, omdat het niet mals genoeg is. Daarom is men gisteren in alle vroegte begonnen met maaien, losmaken (pas gemaaid gras klontert namelijk), in lange rijen harken, zodat het gras kan worden opgeraapt. De persmachine laat het gras als geplastificeerde rollen op het land achter. Over een week is het gras weer voldoende gegroeid om de koeien vrij te laten.weer 

Tegen het einde van de middag gaan we nog even naar Haastrecht, een stadje met een klein historisch centrum. We doen wat boodschappen bij de plaatselijke Coop. Als we daar weer naar buiten komen, biedt Melissa, een jonge vrouw uit Haastrecht, alle passanten een waterijsje aan. Met dit weer is zo’n verfrissing heel erg welkom.

top

NOG EVEN IN DE SCHADUW
dag 35 wo 26 juni 2024
Haastrecht

Het is vandaag zo warm, dat we een dag langer dan gepland in Haastrecht blijven. Dat is helemaal niet erg. Er gebeurt zo veel hier op het land, dat we ons in de schaduw van onze luifel geen ogenblik vervelen.

top

OP DE EILANDEN
dag 36 do 27 juni 2024
Haastrecht – Hellevoetsluis 68 km

Vandaag rijden we naar Hellevoetsluis, een stukje van 68 km. We kiezen voor de Zuidhollandse eilanden boven Delft en Dordrecht, dus voor natuur boven cultuur. We staan op een camping direct naast de vesting van Hellevoetsluis.

Het is behoorlijk warm. We hebben geen keuze, we staan met de deur “op het zuiden”. Daarom zetten we de luifel uit en schuiven we de sunblocker in de luifel. Zo zitten we nog enigszins in de schaduw.

In het begin van de avond, we hebben net onze dagelijkse weblog gepost (www.loesented.waarbenjij.nu), begint het ineens heel erg hard te waaien (windkracht 5 met vlagen van 6). We ruimen daarom maar snel de sunblocker op en draaien de luifel in.

top

DE VESTING
dag 37 vr 28 juni 2024
Hellevoetsluis

Vandaag waait het nog maar windkracht 4. We fietsen naar de vesting van Hellevoetsluis. Die is in het begin van de 17e eeuw gebouwd om de al bestaande oorlogs- en handelshaven van de Admiraliteit van de Mazen (Rotterdam) te beschermen. Die haven speelde jarenlang een belangrijke rol. Zo kwam er in 1626 de Zilvervloot van Piet Hein aan. De haven verloor pas echt haar betekenis door de aanleg van de Nieuwe Waterweg.

Ook al zijn er binnen de vesting veel nieuwe gebouwen verschenen, er zijn ook nog wel enige originele elementen te bekennen. Vooral de bastions zijn historisch.

Opvallend is het oudste nog bestaande droogdok van Nederland, in 1798 aangelegd door Jan Blanken. Het droogdok bestaat uit twee compartimenten. Deze worden van elkaar gescheiden door twee enorme gewone sluisdeuren. De uitdrukking ‘gewoon’ is hier gebruikt om het verschil te duiden met de sluisdeur tussen het dok en de haven. Dat is een ‘bootdeur’, een houten boot die vol water wordt gezet en daardoor precies in het deurgat past. Wordt, nadat het dok gevuld is, de boot weer leeggepompt, dan gaat hij drijven en kan hij opzij worden gevaren.

In de haven van Hellevoetsluis ligt het ramtorenschip “Buffel”, het eerste volledig door stoom aangedreven schip van de Koninklijke Nederlandse Zeemacht. Het schip bleek niet zo succesvol. Het was, door het zware geschut, topzwaar en daardoor lastig te besturen, en door de terugslag van het kanon werd de nodige schade aan de constructie veroorzaakt (zie www.debuffel.nl).

top

RONDJE VOORNE
dag 38 za 29 juni 2024
Hellevoetsluis

Het is vandaag prima fietsweer: 23°C, windkracht 2. We rijden een rondje over Voorne (42 km via de knooppunten 19, 47, 33, 32, 31, 25, 26, 53, 52, 51, 01, 03, 13, 14, 15, 20, 21 en 22).

Via de polder steken we het eiland over, van het Haringvliet naar het Brielse Meer. Daar ligt het hoogtepunt van de tocht: Brielle (dit is de officiële naam, al wordt het ook wel Den Briel genoemd). De kern van het stadje is nog voor een groot gedeelte authentiek. Dat geldt met name voor de Voorstraat en het Maarland.

We fietsen verder langs het Brielse Meer, althans, dat zegt de landkaart. Het zicht is beperkt, met links een dijk en rechts, aan de waterkant, een bosstrook. In de buurt van Oostvoorne rijden we een flink stuk tussen de particuliere stacaravans, chalets en bungalows, een gezellig rommeltje, dus weer eens wat anders dan die grote bungalowparken. 

Verder richting Rockanje rijden we een stukje langs het Oostvoornse Meer, met de Maasvlakte aan de overzijde. Bij knooppunt 01 gaan we landinwaarts, en rijden we richting Rockanje, voor de verandering weer eens door de bossen van het Voornes Duin. Er is een paar zijwegen naar het strand, maar die zijn uitsluitend voor voetgangers. We zien vandaag dus veel bomen, maar geen strand.

Het laatste stuk, van Rockanje naar Hellevoetsluis, gaat door de polder.

top

EEN MERKWAARDIGE ETAPPE
dag 39 zo 30 juni 2024
Hellevoetsluis – Ouddorp 50 km

Vandaag rijden we naar het laatste Zuidhollandse eiland: Goeree-Overflakkee. De afstand naar de beoogde camping is 21 km. Toch staat er voor vandaag 50 km op de teller. Vanwaar die extra kilometers?

We rijden eerst naar de AH in Hellevoetsluis-Noord (sorry Floor, we wisten niet dat jij de AH-plaatjes spaart). Daarna rijden we naar de Haringvlietdam. Daar zoeken we een picknick-plekje aan het water, dat we vinden aan het einde van een lange doodlopende weg. We picknicken hier niet alleen omdat we dat leuk vinden, maar ook, omdat we enige tijd moeten vullen. We moeten nl. om uiterlijk 11:00 vertrekken van de camping in Hellevoetsluis en mogen bij de nieuwe camping pas na 14:00 binnen. De picknick is uitstekend. We zien overigens op de naastliggende Dammenweg (over de Haringvlietsluizen) een stevige file, met de nodige campers en caravans. We veronderstellen dat menigeen in die file naar Concert at Sea is geweest.

Om 14:10 rijden we de beoogde camping op. De receptie is gesloten, ook al zegt een mededeling, dat deze op zondag van 14:00 tot 15:00 geopend is. We bellen het 06-nummer van de camping. We krijgen verbinding met het antwoordapparaat en doen ons verhaal. Om 15:00 bellen we nog eens, maar weer belanden we bij het antwoordapparaat. Van kampeerders, die bezig zijn met het afbreken van hun tent, horen we dat de eigenaren van de camping zijn vertrokken voor een fietstochtje. Blijkbaar wordt er niet op onze komst gerekend. Merkwaardig, want we hebben, tegen onze gewoonte in, gereserveerd én betaald. We bellen nog één keer met het antwoordapparaat met de mededeling dat we niet nog langer willen wachten en daarom op zoek gaan naar een andere camping.

We rijden een paar kilometer verder, naar een prachtige camperplaats in Ouddorp, dicht bij de Brouwersdam. Hier slijten we de laatste drie dagen van onze reis.

top

EEN PRETTIGE VERGISSING
dag 40 ma 01 juli 2024
Ouddorp

Het is vandaag heel aardig fietsweer: 17°C, halfbewolkt, westenwind kracht 3. We rijden een rondje over Goeree (43 km, via de knooppunten 51, 52, 58, 59, 41, 60, 66, 65, 64, 62, 61, 68, 67, 63, 55, 54 en 69). Het principe is eenvoudig: langs de Grevelingen naar het oosten, ter hoogte van Stellendam oversteken naar het Haringvliet, langs de Noordzee weer terug. 

Tot knooppunt 64 gaat alles letterlijk en figuurlijk voor de wind. We hebben geregeld een mooi zicht op de Grevelingen, al blijft die wel steeds op enige afstand. Bij knooppunt 64 rijden we nog een kilometertje door naar de Haringvlietsluizen voor een hapje bij Zoet of Zout. Vanaf het terras hebben we een fraai uitzicht op het sluizencomplex en op onze picknickplek van gisteren.

Vanaf knooppunt 64 hebben we de wind tegen, alweer letterlijk en figuurlijk. De figuurlijke tegenwind is het gevolg van een navigatiefout. Bij “62” kiezen we per ongeluk voor “61” I.p.v. “63”. Daardoor verlaten we de kust en rijden we langs een vaart landinwaarts. Wat een mazzel hebben we daarmee, want zó komen we door het stadje Goedereede. Wat is dat een fraai, authentiek plaatsje. Het was ooit een belangrijke handelsplaats, maar door verzanding en overstroming is daar een eind aan gekomen. 

Via “68” en “67” komen we alsnog bij “63”. Daar begint de route door duinen van Goeree. Er zijn verschillende zijwegen naar het strand, maar het mooiste deel is wel het stuk net voorbij Ouddorp, als het fietspad over de top der duinen gaat, waardoor je voortdurend zicht hebt op het strand en de Noordzee.

top

EVEN NAAR HET DORP
dag 41 di 02 juli 2024
Ouddorp

Het weer nodigt niet uit om nog een flinke fietstocht te maken. We houden dus een rustdag.

In de loop van de middag fietsen we voor wat boodschappen naar Ouddorp. Dat dorp doet ons wel wat denken aan Renesse: een kerk waar je een rondje om kunt fietsen en heel veel terrasjes. Het is er gezellig druk

top

WEER NAAR HUIS
dag 42 wo 03 juli 2024
Ouddorp – Tilburg 119 km

We rijden vandaag naar huis.

In 42 dagen bezochten we 12 campings of camperplaatsen, reden we 873 km met de buzz en 699 km met de fiets.