VLAANDEREN 2019
In 2019 hebben we van 2 oktober tot en met 13 oktober een korte rondreis gemaakt door Vlaanderen.
In 12 dagen rijden we 5 etappes, waarbij we 645 km hebben afgelegd.
LIEVER EEN STOPCONTACT
dag 1 wo 2 oktober 2019
Tilburg – Brugge 180 km
We vertrekken om kwart over tien. We rijden via Breda naar Antwerpen. Achter Antwerpen nemen we de afslag Temse. Daar is een camperdealer, Alpha Motorhomes, die een ruime voorraad onderdelen heeft. We zoeken een nieuw lampje (een railspot van Dometic), want bij een van de lampjes in de buzz is het voetje zodanig beschadigd, dat het niet meer in de rail blijft zitten. Dit probleem hebben we al eens eerder meegemaakt. In Nederland betaalden we voor een nieuw voetje € 28,00. In Temse hebben we een compleet lampje voor slechts € 22,00. Alpha Motorhomes in Temse is ons goed bevallen.
Na een lunch in Waasmunster hebben we een binnendoortje opgezocht naar de A11/N49/E34, de weg van Antwerpen naar Knokke-Heist. Voorbij Maldegem nemen we de N9 naar Brugge. Onze tijdelijke verblijfplaats in Brugge ligt zowat aan die weg.
Willen we meerdere dagen op één plek staan, dan kiezen we de laatste tijd bij voorkeur een plaats waar stroom beschikbaar is. We sjouwen nogal wat spullen mee, die 220V nodig hebben (iPhones, iPads, Nespressomachine; in het voor- en najaar is er dan ook nog een keramisch kacheltje, omdat we dat prettiger vinden – minder droge lucht – dan de gaskachel van de buzz). In verband met het beperkte laadvermogen hebben we geen zonnepanelen op het dak, geen tweede huishoudaccu aan boord en ook geen omvormer. Een plek met een stopcontact verdient dan de voorkeur.
Bij een meerdaags verblijf kiezen we ook liever voor een plaats met douchegelegenheid. We kunnen weliswaar in de buzz douchen, maar het ombouwen van de toiletruimte tot douche, en vooral, het weer terugbrengen in de oude staat, vinden we een beetje “gedoe”.
In Brugge kun je terecht bij een camperplaats op het Kanaaleiland en bij camping Memling. Het prijsverschil is niet al te groot. Memling heeft echter een aantal voordelen: de plaatsen zijn ruimer, er is sanitair en er is goed internet. Daarom kiezen we voor Memling. De camping is behoorlijk vol. Alleen aan de rand is nog wat plaats.
HEEL VEEL TOERISTEN
dag 2 do 3 oktober 2019
Brugge 0 km
We fietsen naar het centrum via de Kruispoort. Daar slaan we linksaf en rijden over de fietsroute langs het kanaal. We volgen die route tot de Zuidzandstraat. Die straat maakt meteen duidelijk, dat we het “Openluchtmuseum Brugge” zijn binnengereden. Er is slechts zelden een dissonant te bespeuren in de rij met oude gevels.
De markt is ronduit overweldigend, met het Belfort en het stadhuis.
Van de markt is het maar een klein stukje (Wollestraat) naar de Rozenhoedstraat. Hier fotograferen we het (waarschijnlijk) meest iconische deel van Brugge: de gebouwen aan de Dijver.
De fietstocht gaat in noordoostelijke richting verder langs het water: de Groenerei, de Sint-Annarei, de Spinolarei, met aan het einde het Jan van Eyckplein, de Spiegelrei, de Potterierei.
Eenmaal terug op de Rozenhoedstraat rijden we in zuidwestelijke richting verder naar de Bonifaciusbrug en de Mariastraat, voor het oudste deel van Brugge.
INDRUKWEKKEND
dag 3 vr 4 oktober 2019
Brugge – Ieper 122 km
We laten Brugge achter ons en rijden over de A10/E40 richting Gent. Bij Aalter nemen we de afslag en rijden over de N409 naar Deinze en over de N494 en de N459 naar Oudenaarde. Helaas regent het daar iets te hard om het stadje in te gaan. Het blijft daarom bij een lunch in de buzz op de plaatselijke camperplaats.
We rijden over de N459 naar Zulte en nemen daar de N43 naar Kortrijk. Net voor Kortrijk draaien we de R8 op, die overgaat in de A19. Bij afrit 4 (Ieper-Centrum) laten we de snelweg achter ons en rijden we Ieper binnen. Daar zoeken we Camping Jeugdstadion op. Net als op de camping in Brugge is het er behoorlijk druk. Alle camperplaatsen zijn bezet/gereserveerd. Op de camping zijn nog wél enige plaatsen vrij. Iets duurder, maar ook iets ruimer.
Ieper speelt een markante rol in de Eerste Wereldoorlog. De Duitse opmars in België lijkt maar niet te stoppen. Belgische, Franse en Engelse troepen zijn van plan om zich terug te trekken tot achter het riviertje de IJzer en het IJzer-Ieper-kanaal. De Duitsers opmars verloopt echter sneller dan de geallieerde terugtocht. De geallieerden worden ingehaald nog voor zij hun defensieve stellingen hebben kunnen betrekken. Het komt tot een treffen oostelijk van Ieper. In deze ‘eerste slag om Ieper’ probeert Duitsland tot de stad door te dringen. De aanval loopt echter vast. Zo ontstaat de Ieperboog, een kleine geallieerde uitstulping aan de Duitse kant van het IJzer-Ieper-kanaal.
Tijdens de tweede slag om Ieper in 1915 gebruiken de Duitsers voor de eerste keer gifgas. Het levert hen enige terreinwinst op, maar Ieper blijft tot het einde van de oorlog in geallieerde handen. In 1918 ligt Ieper nagenoeg geheel in puin en zijn er rond Ieper zo’n 500.000 soldaten gesneuveld.
Na de oorlog gaan er – vooral Britse – stemmen op, om Ieper niet meer op te bouwen maar te benoemen tot een herdenkingsteken *). Churchill, destijds minister van Marine, zegt daarover: “Ik zou alle ruïnes van Ieper willen behouden: er bestaat in de hele wereld geen heiliger plaats voor het Britse volk”. De Belgen beslissen echter anders: Ieper wordt na de oorlog nauwgezet gerestaureerd.
Een deel van de gesneuvelde soldaten vindt een laatste rustplaats op een van de vele begraafplaatsen rond Ieper. Ter nagedachtenis aan de ongeveer 54.900 Britse militairen die worden vermist of niet meer kunnen worden geïdentificeerd, bouwen de Britten in 1927 de Menenpoort, Sinds 1928 – behalve tijdens de Tweede Wereldoorlog – vindt daar elke avond om 20:00 uur een herdenkingsplechtigheid plaats, waarbij kransen worden gelegd en door leden van de vrijwillige brandweer de Last Post wordt geblazen.
In de loop van de middag is het weer behoorlijk opgeklaard. Daarom fietsen we ‘s-avonds naar de Menenpoort. Er is vooral veel belangstelling van Britten. Het is er behoorlijk druk. Voor een goede plaats moet je er echt uiterlijk om 19:30 zijn. We kunnen niet anders dan stellen, dat het een indrukwekkende plechtigheid is.
OVER DE IEPERBOOG
Vlaanderen 2019 dag 4
za 5 oktober 2019 Ieper 0 km
Vandaag fietsen we “De Ieperboog”, een fietsroute van ongeveer 35 km langs het front bij Ieper tijdens de Eerste Wereldoorlog.
We vertrekken om ongeveer half elf. Een fietsroute van 35 km is toch wel in 2 uur te rijden. Voeg daar 1 uur lunchtijd en 3 uur ‘rondkijken/bezoeken’ aan toe, en de tocht lijkt vóór de avondmaaltijd klaar te zijn. Hoe kan een mens zich vergissen.
Vanaf de camping fietsen we langs de Kasteelgracht naar de Menenpoort. Via de Menenstraat komen we op de Grote Markt. Daar is de start van de fietsroute.
Het eerste stuk gaat noordwaarts langs het IJzer-Ieper-kanaal. Aan dat kanaal ligt de eerste belangrijke gedenkplaats: Essex Farm Cemetry. Naast dit oorlogskerkhof liggen oude bunkers, waarin tijdens de Eerste Wereldoorlog een medische post is gevestigd en waar de Canadese legerarts John McCrea waarschijnlijk zijn beroemde gedicht “In Flanders Fields” heeft geschreven.
Het is al lunchtijd, als we verder rijden. We hebben nog ruim 30 km voor de boeg. We komen tot de conclusie dat het alleen maar mogelijk is om de route voor de avond af te ronden, als we minder lang stoppen bij de herdenkingsplaatsen.
Het beloofde restaurant in Boezinge is helaas gesloten. De volgende eetgelegenheid is bij het Hooge Crater Museum, ongeveer halverwege de route. Onderweg stoppen we even bij verschillende begraafplaatsen en bij het eerste ‘instappunt’ (wij denken dat je het eigenlijk een ‘afstappunt’ zou moeten noemen, want het gaat bij die punten om gebouwen met een expositie). Onderweg stoppen we ook regelmatig om informatie te lezen over het verloop van de frontlinies: bomen met een blauwe boomrand staan op de plaats van de voormalige Britse linies, bomen met een rode boomrand staan op de plaats van de voormalige Duitse linies; bij verschillende bomen wordt informatie gegeven die specifiek is voor die plaats.
Het is al 15:00 uur, als wij bij Hooge Crater aankomen.
Tijdens de lunch in Hooge Crater komen we tot de conclusie, dat het met dit tempo niet gaat lukken om de route tijdig af te leggen. We overwegen even, om van Hooge Crater via de N8 terug te rijden naar Ieper, teneinde morgen het resterende deel van de route te rijden. De weersvooruitzichten voor morgen zijn echter verre van gunstig: veel regen en windkracht 6. We besluiten dus om toch maar het resterende deel te fietsen voor een globale indruk van het gebied en de belangrijke herdenkingsplaatsen, zoals Hill 60 en Caterpillar Crater, een volgende keer te bezoeken.
In het provinciedomein Palingbeek, een dichtbebost gebied, raken we het spoor van de route kwijt. Er is een routebord verdwenen. Er is geen 3G-ontvangst in dit gebied, dus navigeren met Maps (waar zijn we?) gaat gebrekkig. Met behulp van de routekaart (€ 2,00 bij het Toeristenburo in Ieper) vinden we uiteindelijk toch de route terug. Het loopt al tegen zessen als we eindelijk de toren van de Sint-Maartenskathedraal zien opdoemen.
Ons advies voor mensen die de Ieperboog willen bezoeken: vertrek in alle vroegte of knip de route in twee stukken.
PRIMA PLEK AAN DE KUST
dag 5 zo 6 oktober 2019
Ieper – Middelkerke 45 km
We rijden op ons gemak het betrekkelijke korte stuk naar Middelkerke. Daar vinden we een plaats op camperplaats Zeester.
We verkennen nog even de omgeving, fietsen over de boulevard, maar in de loop van de middag gaat het flink stormen. We gaan dus maar weer naar de de buzz. Deze staat tot laat in de avond voortdurend te schudden op zijn vering.
We kunnen deze camperplaats van harte aanbevelen: prima sanitair en uitstekend wifi (we keken TV via de Ziggo-Go-app, en dat ging vlekkeloos). In de directe omgeving bevinden zich meerdere supermarkten.
TWEE WERELDOORLOGEN
dag 6 ma 7 oktober 2019
Domein Raversijde (bij Oostende) 0 km
Vandaag fietsen we – in tien minuten – naar het domein Raversijde. Daar is een vrij omvangrijke verzameling Duitse kunstverdedigingswerken te bezoeken.
Het domein Raversijde is tot 1981 eigendom geweest van Prins Karel van België. Prins Karel is de broer van Koning Leopold III, die bij het begin van de Tweede Wereldoorlog de koninklijke macht verliest door toedoen van de Belgische Regering in Ballingschap (de zgn. Koningskwestie). Na de bevrijding van België wordt prins Karel benoemd tot regent, Dat blijft hij tot 1950, als kroonprins Boudewijn koning wordt. Hierna trekt Prins Karel zich terug op Raversijde.
Tijdens de Eerste en de Tweede Wereldoorlog is de Belgische kust onderdeel van een Duitse kustverdedigingslinie (later ook wel de Atlantic Wall genoemd). Op het gebied van het domein Raversijde bouwt men verschillende militaire installaties. Op aandringen van Prins Karel worden deze grotendeels bewaard.
Uit de tijd van de Eerste Wereldoorlog zijn twee waarneemposten en restanten van vier open geschutstellingen overgebleven.
HEEN EN WEER MET DE TRAM
dag 7 di 8 oktober 2019
Kusttram Knokke – De Panne 0 km
Langs bijna de gehele Belgische Kust rijdt de Kusttram: Knokke – Zeebrugge – Blankenberge – De Haan – Oostende – Middelkerke – Nieuwpoort – Koksijde – De Panne. Vandaag maken we met deze tram een rit. We rijden eerst van Middelkerke naar Knokke, vervolgens van Knokke naar De Panne, en uiteindelijk van De Panne terug naar Middelkerke.
Tussen Middelkerke en Oostende rijdt de tram direct langs het strand. Dat deel bevalt ons goed. Op de rest van het traject rijdt de tram meer landinwaarts en zie je vooral hoge appartementenblokken, heel af en toe afgewisseld met duinlandschappen. Het zicht op die appartementen is verre van uitnodigend, zeker, omdat bijna overal de luiken naar beneden zijn gelaten. Het uitzicht wordt aantrekkelijker in De Haan (hier geen appartementen maar fraaie huizen) en Nieuwpoort (met een aantal fraaie doorkijkjes naar het oude centrum).
Tijdens de rit van Knokke naar De Panne zijn we – rond lunchtijd – uitgestapt in Blankenberge. We zijn naar de boulevard gewandeld (ook hier zie je uitsluitend hoge appartementenblokken), hebben gekeken naar de Blankenbergse Pier (deze is totaal uitgestorven; alle luiken zijn naar beneden) en ‘genieten’ ergens een lunch (we zitten helemaal alleen in een lunchroom met plaats voor 200 personen).
Met goed weer is het vast aangenaam vertoeven aan de Vlaamse kust, maar begin oktober is er weinig te beleven.
VOORMALIG VISSERSDORP
dag 8 wo 9 oktober 2019
Domein Raversijde 0 km
Op domein Raversijde is ook een tentoonstelling over het voormalige vissersdorp Walraversyde (zie hier voor meer informatie). In een beknopt openluchtmuseum staan vier huizen uit Walraversyde. In een museum wordt de geschiedenis van het dorp en zijn omgeving beschreven en worden de archeologische werkzaamheden rond Walraversyde toegelicht.
FIETSEN IN EEN ZANDSTORM
dag 9 do 10 oktober 2019
richting Nieuwpoort 0 km
We willen vandaag over de strandroute naar Nieuwpoort fietsen. Het waait behoorlijkheid, en er stuift veel zand. Na enige tijd voelt het aan, alsof we worden gezandstraald. Daarom draaien we in Westende-Bad om, en rijden weer naar Middelkerke.
DAN MAAR NIET NAAR DAMME
dag 10 vr 11 oktober 2019
Middelkerke – Gent 135 km
We rijden vandaag naar Gent. Onderweg doen we twee mooie Vlaamse plaatsjes aan: Lissewege en Damme.
Lissewege is een fraai Vlaams dorp met witte huisjes, een kloeke kerktoren en een gezellig kerkplein.
Ook al is Damme een prachtig stadje, het bezoek is een teleurstelling. De parkeerplaats Damme-zuid heeft twee plaatsen voor campers, maar die zijn bezet. We rijden naar de parkeerplaats Damme-oost. Deze is nagenoeg leeg maar tevens verboden voor campers. In het stadje zijn wel enige parkeerplaatsen, maar die zijn totaal ongeschikt voor onze buzz. We nemen daarom met een onbevredigd gevoel weer afscheid van Damme.
In Gent zoeken we een plaats met een stopcontact. Je komt linksom dan wel rechtsom steeds weer uit bij camping Blaarmeersen. Deze camping is, in tegenstelling tot de campings in Brugge en Ieper, behoorlijk verlaten. De plaatsen ogen niet erg verzorgd (modderig, de rijstroken voor campers zijn niet meer te zien). Het sanitair is vrij oud, maar ook redelijk goed schoongemaakt. Wifi is prima, tenminste op plaatsen in de buurt van de receptie. Het is er ‘s-nachts pikkedonker, want er is geen verlichting op de veldjes en de paden. De receptie is erg vriendelijk.
EEN GEZELLIGE STAD
dag 11 za 12 oktober 2019
dagje Gent 0 km
We fietsen vandaag door Gent. We nemen de fietsroute langs de Leie, steken deze over bij de Jakobijnenstraat, gaan verder via de Predikherenlei en komen zo op de Graslei. Vanaf de Sint-Michielsbrug heb je een mooi uitzicht op de drie torens van Gent: Sint-Niklaaskerk, Belfort en Sint-Baafskathedraal. De Graslei en de tegenoverliggende Korenlei zijn ook zeer de moeite waard met een fraaie verzameling patriciërshuizen.
We fietsen via de Jan Breydelstraat naar het Sint-Veerleplein. Ook daar staan prachtige huizen. De poort van de voormalige Vismijn maakt indruk.
Draai je je om, dan zie je het Gravensteen, ooit het verblijf van de Graven van Vlaanderen.
We fietsen weer terug naar de Graslei voor een lunch. Hierna zoeken we het Sint-Baafsplein op. Aan de westzijde staat het Belfort, aan de oostzijde staat de Sint-Baafskathedraal. Het Belfort hebben we al eens beklommen. We besluiten om nog maar eens de kathedraal binnen te gaan om te zien hoe het gaat met het Lam Gods. Het kunstwerk staat tegenwoordig in een geconditioneerde glazen kast in een kleine kapel. De ruimte aan de achterzijde van het veelluik is behoorlijk krap. Het is erg druk bij het Lam Gods, zodat je maar een globale indruk krijgt van het werk van de gebroeders van Eyck.
We nemen een kijkje op de Botermarkt/Poeljemarkt en zien daar de moderne Stadshal staan. Bijzonder, hoe goed dat moderne gebouw past in die klassieke omgeving.
We laten de middeleeuwen achter ons en fietsen verder over de Limburgstraat en de Vlaanderenstraat naar het Begijnhof OLV ter Hoyen. Dat valt een beetje tegen (het Brugse Begijnhof is veel authentieker).
We fietsen terug naar het centrum, langs de Sint-Jacobskerk en over de Vrijdagmarkt (waar het ook op zaterdag markt is), en dwalen wat door het Patershol, een van de oudste wijken van Gent. Via de Kraanlei (met zicht op het Groot Vleeshuis) komen we weer terug op het Sint-Veerleplein.
Vanaf het Sint-Veerleplein fietsen we weer naar de buzz. Eerdere ervaringen worden bevestigd: Gent is een gezellige stad.
WEER NAAR HUIS
dag 12 zo 13 oktober 2019
Gent – Tilburg 145 km
Het weer is niet al te vrolijk. Daarom zien we af van ons voornemen om via Zeeland naar huis te toeren. We nemen de snelweg over Antwerpen en Breda.
Tijdens deze twaalfdaagse najaarsreis hebben we op vier plaatsen overnacht. In totaal hebben we 908 km afgelegd:
– 627 kilometer met de buzz,
– 129 km met de kusttram,
– 152 km met de fiets.